Logga in

De lyckas där Clas Fixare gick bet

Publicerad
28 nov 2022, 10:10
| Uppdaterad
5 dec 2022

På knappt tre år har det här hantverksföretaget växt från tre till 150 anställda. Men hur kan de lyckas med hantverkartjänster till fast pris och beställning via e-handel när andra har misslyckats?

Uppstickaren Dryft startade i januari 2020 med målet att erbjuda privatkunder en modern, trygg kundupplevelse och att förändra kulturen i branschen genom att  skapa en modern och inkluderande arbetsplats. I mitten av november lanserade de sin e-handelstjänst,

Från 2018:
Clas Ohlson börjar sälja installation

Clas fixares vd:
Clas fixare blev något helt annat än det var tänkt

– För första gången, i hela världen, kan kunden klicka hem målning av ett helt hem till ett fast pris på en tid som passar kunden, Och snart också en hel badrumsrenovering med el, VVS och plattsättning, säger Daniel Lindgren, en av grundarna till företaget.

E-handeln växer vecka för vecka berättar han.

– Inom el och VVS är det mycket småjobb som laddstolpar, strömbrytare, blandare, plejd och el-golvvärme. Jobb som tar 2-8 timmar, Men vi gör också hela badrumsrenoveringar.

” Vi är datadrivna och har utvecklare hos oss som jobbar hela dagarna med att samla in och analysera data.”

Clas Ohlson har övergett sin satsning på enbart fasta priser på hantverksjobb eftersom en del jobb är för komplicerade att prissätta så standardmässigt. Vad tänker du om det?

– Det brukar vara den inställningen man har men vi är datadrivna och har utvecklare hos oss som jobbar hela dagarna med att samla in och analysera data. Hittills är den baserad på över 5 000 projekt som ger en mycket träffsäker prisbild. Idag kan vi till exempel ge fast pris på 70-75 procent av badrumsrenoveringarna. Är det mer komplext med många osäkerhetsfaktorer så besöker vi kunden.

De har också stängt ner sin app. De använder sig av telefonsamtal, videomöten och säger att det personliga mötet mellan kund och hantverkare är viktigt…

– Det är vanligt att man säger att man måste komma ut och titta och klämma innan man gör jobbet men min uppfattning är att det sällan behövs. Många kunder är stressade och vill hellre ha ett videomöte än att vara hemma och ta emot en hantverkare som ska komma och titta. Marknaden säger oss något. Men e-handeln är bara en del av vår verksamhet, vi gör också fysiska kundbesök när det behövs. Det handlar om att tillgängliggöra hantverkstjänster och kundmöten på flera olika sätt.

Många VVS-och elföretag säger att privatmarknaden bromsat in tvärt under hösten på grund av oroligheter med elkris och inflation. Framför allt när det gäller badrums-och köksrenoveringar. Hur påverkar det er?

– Jag vill gärna vara ödmjuk i det men jag tror att vi är bäst i Sverige på att attrahera marknaden och möta den moderna konsumenten. Vi har aldrig fått så många förfrågningar från kunder som nu, De senaste tio veckorna handlar de om 300-350 förfrågningar i veckan från kunder i Stockholm och  Uppsala, Privatmarknaden är som ett gigantiskt hav med en omsättning på 150 miljarder om året. Även om havet krymper finns det en jättemarknad för den som är tillräckligt bra på att simma. Jobben man beställer är mindre nu men vi har inget emot småjobb.

Mattz Birath har fasta priser med kunden på plats:
”Jag vill bli kompis med alla mina kunder”

Daniel Lindgren tror att det är tillgängligheten och den snabba återkopplingen som lett till framgångarna för företaget.
– Det är 2022 och man vill kunna köpa hantverkstjänster på nätet på samma sätt som man köper kläder, skor och mat.

Fakta Dryft

Grundades i januari 2020 av målaren Daniel Lindgren, Johannes Ivarsson och Magnus Peterson (de sistnämnda har en bakgrund inom finans- och affärsvärlden).

Erbjuder hantverkstjänster via webben inom el, VVS, plattsättning, måleri och snickeri,  framför allt till privatpersoner.

Runt 150 anställda varav 20 elektriker och 10 VVS-montörer.

Omsättning: 140 miljoner i november 2022.

Övrigt: Nominerades till årets byggföretag 2022 för sitt inkluderingsarbete och till Svenska Jämställdhetspriset 2023.