Logga in

Tidig satsning på laddstationer vägen till Nordelektros framgång

Publicerad
7 mar 2022, 11:27
| Uppdaterad
10 mar 2022

Skellefteåföretaget Nordelektro har expanderat snabbt på kort tid. Det kan grundarna tacka bland annat den tidiga satsningen på elbilsladdare för. Men många fler framgångsfaktorer finns.

2016 blev ett förändringens år för Mattias Broman på Delta i Skellefteå – hela Deltagruppen köptes av Assemblin. Som platschef var han avtalsmässigt ålagd  att följa med över till den nya organisationen i två år. Samma år tog Assemblin också över Skanska Installation, så det var en avsevärt större verksamhet som Mattias nu blev en del av.

En annan som lyckats med sina val
”Jag är numera den ende i den här landsändan som har kylbehörighet”

Mer laddrelaterat
Måste laddboxen ha egen jordfelsbrytare?

– Den kostymen kändes lite för stor för mig och en del andra. När min kollega Roger Nilsson började prata om att köra i gång något eget i stället så var jag inte sen att haka på, berättar Mattias Broman. 

2018, när de inte var bundna till Assemblin längre, förvärvade Roger Nilsson och Mattias Broman Elbyrån i Skellefteå, ett företag med fem anställda. Det blev startskottet till en snabb expansion. 

Tre år senare har Nordelektro, som företaget nu heter, passerat 100 anställda och finns etablerat på flera håll i Västerbotten.

Montören Ida Eskilsdotter i samspråk  med Mattias Broman. Foto: Paulina Holmgren
Montören Ida Eskilsdotter i samspråk med Mattias Broman. Foto: Paulina Holmgren

Mattias Broman ser flera förklaringar till att det har gått så fort:

– När våra planer att etablera en ny stark spelare på den heta installationsmarknaden i Skellefteå blev kända, var det flera gamla kolleger från Deltatiden som ville vara med. Och tillsammans hade Roger och jag ett fint nätverk av kundkontakter här i staden. Vi växte snabbt till fler än 20 man och rekryterade nya medarbetare efterhand som uppdragen flöt in.

Efter en flygande start kände Nordelektro sig snart sugna på att utveckla företaget vidare och köpte därför Lundströms Elektriska i Arvidsjaur och  Umeföretaget Eltjänst i Sverige, båda bolagen ägdes av branschkollegerna Erik och Marie Karlsson. Affären var klar i början av maj 2019. 

”Personalen är vårt ansikte utåt, vi är måna om att ta in killar och tjejer som är självgående och serviceinriktade och som vill ha en hög grad av eget ansvar – vilket vi då också ger dem.”

Mattias broman

Erik Karlsson följde med in i företaget och han hade i Arvidsjaur tidigt fått klart för sig vad som var att vänta på elbilssidan när bilfabrikanterna började efterfråga laddstationer till sina vintertestanläggningar. 

Erik tog kontakt med elbilstillverkare och påtalade behovet av fler snabbladdare i Norrland. 

Det var starten till att Nordelektro nu har avtal med ett flertal tillverkare av laddstallationer. Så här långt har företaget installerat ett stort antal snabbladdare över hela landet, med viss tonvikt på norra Sverige. 

En Icahandlare i Umeå, som har köpt tre laddare på 60 kW till sin kundparkering, är senaste exemplet. I Malung har de nyligen installerat 20 superchargerladdare som ska hjälpa fjällturister på väg till eller från Dalafjällen. 

Mattias Broman ser också stora affärsmöjligheter när det gäller AC-laddare till bostadsrättsföreningar, företag och privatpersoner. 

– I augusti 2020 gjorde vi en drive som resulterade i att vi sålde 81 laddare på en enda vecka!

Självklart är också Northvolt betydelsefull för Nordelektro som har ett tjugotal medarbetare sysselsatta med batterifabrikens etablering i Skellefteå.

– I Northvolt Ett gör vi alla kraftinstallationer och har dragit fram mer än tio kilometer 33 kV-ledning. Nu har vi inlett ett projekt där vi ska installera all byggström för nästa stora utbyggnadsetapp – det handlar om 13 kilometer 400 V-kabel och det har vi tolv man som jobbar med, säger Mattias Broman.

”Vi har 78 servicebilar i firman och byter ut dem till el efterhand som de är uttjänta. Så här långt har vi 24 eldrivna servicebilar och flera elbilar som tjänstebilar. Häromdagen lade jag en förbeställning på 17 stycken VW ID.Buzz Cargo.”

som bekant behövs andra värden än bara affärsmässiga för att få ett företag att bli framgångsrikt.

Mattias berättar att Nordelektro lägger stark vikt vid att rekrytera ”rätt” typ av personal.

– Personalen är vårt ansikte utåt, vi är måna om att ta in killar och tjejer som är självgående och serviceinriktade och som vill ha en hög grad av eget ansvar – vilket vi då också ger dem. En vilja att utveckla sig och testa nya tekniska grejor vill vi också se hos personalen, liksom en förmåga att ragga nya jobb när man är ute hos kunden.

Redan vid starten inrättades en visselblåsarfunktion som gör det möjligt för anställda, kunder eller andra som haft med företaget att göra att slå larm om något inte står rätt till. På hemsidan finns ett formulär där man anonymt kan skicka ett mejl med sina klagomål till en oberoende extern part som handlägger ärendena och reder ut dem tillsammans med någon relevant person i företagets ledning.

– Visselblåsarfunktionen är ett sätt för oss att visa hur mycket vi bryr oss om personalen, men så här långt har den utnyttjats två gånger och då av kunder som velat ”stresstesta” oss i samband med upphandlingar för att försäkra sig om att funktionen verkligen fungerar, säger Mattias Broman och berättar att krav på visselblåsarfunktion numera blir allt vanligare, särskilt i offentliga upphandlingar.

– En annan åtgärd vi vidtagit för att skydda personalen är att vi har monterat alkolås i alla våra bilar.
Det vållade en del frågor i början men numera har det blivit en del av vår vardag. Både kunder och anställda gillar det.

De har också satsat på personalen
”Vi köpte in 40 bilar på ett bräde och fräschade upp loggan”

Självklart finns gott om laddare vid Nordelektros egna kontor, och många fler ska det bli. Företaget går nu nämligen helt in för att elektrifiera sin bilflotta.

– Vi har 78 servicebilar i firman och byter ut dem till el efterhand som de är uttjänta. Så här långt har vi 24 eldrivna servicebilar och flera elbilar som tjänstebilar. Häromdagen lade jag en förbeställning på 17 stycken VW ID.Buzz Cargo. 

Mattias Broman räknar med att de blir bland de första i Sverige – världspremiären är bestämd till den 9 mars.