Elektrikern Tobias: ”Jag cyklade 120 mil i jobbet under 2020”

Publicerad 30 mar 2021, 05:45

Elektrikern Tobias Nilsson bytte helikopter mot elcykel för att förenkla bytet av radiokoncentratorer och elmätare i Jämtlandsfjällen, det skrev vi om i nr 12 2019. Men trots den strida ström av artiklar som skrivits om den cyklande elektrikern är det ingen annan på Jämtkraft som följt hans exempel.

Läs det första reportaget om Tobias:
Byter helikopter mot elcykel

Elektrikern Per kör elfirmabil: ”Det funkar suveränt”

Tobias Nilsson. Foto: Thomas Weije.

— Under 2020 fick jag med mig en kollega och en från kommunikationsavdelningen för att felsöka en mätare som slutat kommunicera på en radiomast upp på Fruntimmersklumpen mitt emot Syltoppen. Men jag överskattade min kollegas cykelvana. Han gick omkull två gånger och andra gången stukade han foten oyckligtvis. Efter cirka nio kilometers fjällcykling fick han vända tillbaka mot Storulvån. Vid Sylarnas fjällstation gick det inte att cykla längre och där tappade jag även kommunikationsavdelningen.

Vad hade varit alternativet till cykel i det fallet?

— Helikopter. Men det använder vi ytterst sällan för annat än linjebesiktning.

Tobias Nilsson cyklade 120 mil på jobbcykeln beskriver överlag cyklingen som säker.

— Jag tar inga chanser när jag cyklar i jobbet som jag kanske skulle gjort om jag cyklade privat nedför Åreskutan. Det här är mer av transportcykling.

Men om ingen montör ännu nappat på elcykel hörs argumenten mot elbil, som Tobias berättade om när vi träffade honom i oktober 2019 , allt svagare.

— Både räckvidden och infrastrukturen har blivit bättre och allt fler på Jämtkraft har börjat prata om att kööra elbil i tjänsten.

Caverions inköpschef – ”Islossningen har inte varit än för elbilarna, men det är nu det händer”

När vi pratades vid sist tyckte du att din Nissan e-NV 2000 var ett onödigt stort skåp. Har du bytt till något mindre än?

— Vi har en Caddy Maxi, en diesel, som jag gärna byter mot Fords nya suv, Mustang Mach E eller Nissan Ariya.