Logga in

”Smart belysning ­utmaning för installatörerna”

Publicerad
9 maj 2016, 13:14
| Uppdaterad
15 apr 2021

Omställningen till intelligent belysning ger installatörsföretagen nya chanser – och ställer nya krav på dem. Det anser Astrid Simonsen Joos, vd på Philips Lighting Nordic.
– Kompetensutvecklingen är en stor utmaning samtidigt som ­installatörsföretagen får nya konkurrenter, säger hon.

Efter drygt 130 år med glödlampan har belysning blivit high-tech. Den snabba utvecklingen med uppkopplade LED-armaturer påverkar inte bara belysningsföretagen – även installationsföretagen möter nya möjligheter och utmaningar.

– Kompetensutvecklingen är en stor utmaning, samtidigt som installationsföretagen får nya konkurrenter i it-bolagen. För vem ska programmera alla belysningssystem? Och vem ska analysera all data som samlas in? Är det installationsföretaget eller it-­bolaget? ­säger Astrid Simonsen Joos, som är vd på ­Philips Lighting Nordic. 

Hon tar företagets lampa Hue som exempel på att installatörerna kan få nya uppgifter även på hemmafronten. Lampan kan styras trådlöst om användaren installerar en brygga på hemnätverket och laddar ner en app. Tekniken har funnits på marknaden i några år, men först de senaste 12 månaderna har försäljningen exploderat, berättar Astrid Simonsen Joos.

– Kompetensutvecklingen är en stor utmaning, samtidigt som installationsföretagen får nya konkurrenter i it-bolagen. För vem ska programmera alla belysningssystem? Och vem ska analysera all data som samlas in? Är det installationsföretaget eller it-­bolaget?

Astrid Simonsen Joos, vd på ­Philips Lighting Nordic

– Det är samma sak där – en kompetens­fråga. Förr räckte det att skruva i en lampa, men nu ska man plötsligt installera en app också. Även här kan det finnas en uppgift för installatörerna när användarna behöver råd och hjälp, säger hon.

Hur långt har vi kommit i Norden när det gäller uppkopplade LED-armaturer?

– Vi var tidigt ute med att använda LED i Norden, och ligger bra till när vi nu tar steget mot IoT, Internet of Things, och intelligent belysning. I Sverige finns exempelvis redan uppkopplade lyktstolpar i Malmö och Sala, säger Astrid Simonsen Joos.

Att belysningsbranschen går igenom en stor omställning syns tydligt i Philips Lightings nya partnerskap; ett samarbete med it-jätten Cisco presenterades före jul, och på mässan Light + Building i mars presenterades ett partnerskap med telekomföretaget Vodafone.

– Vi var tidigt ute med att använda LED i Norden, och ligger bra till när vi nu tar steget mot IoT, Internet of Things, och intelligent belysning. I Sverige finns exempelvis redan uppkopplade lyktstolpar i Malmö och Sala.

På Light + Building var smarta städer, kontor och butiker en snackis. Astrid Simonsen Joos lyfter fram ett fjärde smart område – tunnlar. Styrbar belysning kan minska skillnaden mellan dagsljus och tunnelljus så att bilisterna inte upplever att de kör in i mörker i tunnelmynningen eller blir bländade när de kommer ut igen. Då tappar bilarna inte farten och risken för köer minskar.

– Om det känns mörkt i infarten till tunneln blir du orolig och bromsar in. Med bra belysning känner du sig trygg och håller högre fart, säger Astrid Simonsen Joos.

FAKTA

Smarta tunnlar

I Philips monter kunde besökarna ta en titt på ett system för tunnelstyrning där ljuset styrs med hjälp av sensorer. Trafikflödet kan övervakas och insamlad data analyseras, exempelvis för att tända upp i tunneln om det sker en olycka. Då kan de induktionsmatade vägledningsmarkörerna guida till närmaste nödutgång medan de programmerbara körfältsmarkörerna blinkar eller visar att körriktningen ska bytas.