Så övertygar möbeljätten om LED

Publicerad 1 sep 2015, 17:50 | Uppdaterad 15 apr 2021

När Ikea byter sitt belysningssortiment så använder företaget en uppsjö av argument för att övertyga kunderna: stämning, ekonomi, miljö och design – allt blir bättre med LED.

Ikea byter hela sitt belysningssortiment. Alla andra ljuskällor förpassas till historien och in kommer LED-ljuskällorna på bred front.

I en film från möbeljätten förklarar en pedagogisk barnröst att Ikea går “all in” i sin satsning på LED-ljus. Det är ett ljus som passar alla, som kan anpassas för olika situationer och som stödjer kreativ design och nya ljusupplevelser, får man lära sig i filmen.

De tunga argument som ska övertyga de som inte faller för mysljus är 25 gånger längre livslängd än glödlampor och 85 procent lägre energiförbrukning.

Ett annat skäl är att lysdiodernas kompakta storlek öppnar för möjligheten att låta samma lampa ge både funktionsljus och stämningsbelysning.

Ikea lovar att de nya ljuskällorna passar i befintliga lampsocklar.