Logga in

“Nu är han Sveriges mest kända ljusförsäljare”

Publicerad
11 sep 2015, 14:33
| Uppdaterad
15 apr 2021

Ljusföretagaren Jonas Bergström springer 20 maraton på 20 dagar för att samla in pengar till flyktingkatastrofen. Målet var att samla in 100 kronor per kilometer från Stockholm till Piteå där Jonas ska delta i en konferens, men efter all uppmärksamhet har målet redan nåtts.

Nu finns det definitivt ingen återvändo, nu måste han springa hela vägen. Men det finns andra löpintresserade i branschen som anmält intresse för att springa med honom någon sträcka.

Det säger Rickard Lundell, vd för belysningsföretaget Rebel Light där Jonas Bergström är en av delägarna. Kampanjen, som omskrivits av Aftonbladet, Expressen och delats tusentals gånger på Facebook startade med att kamraterna på Rebel Light förfasades över flyktingarnas öde på Medelhavet.

– Det här betyder mycket för oss emotionellt. Vi ville göra någonting men kände att en donation på några tusenlappar från företaget inte skulle göra särskilt stort avtryck. Vi ville hitta ett sätt att dra med fler företag och öka uppmärksamheten för den här katastrofen under en längre tid, säger Rickard Lundell.

Målet att samla in 100 kronor för varje kilometers löpning mellan Stockholm och Piteå, där Jonas Bergström ska delta i konferensen Ljusets kraft 1 oktober, är redan uppnått när han bara hunnit till Arlanda.

– Senast jag kollade hade vi fått in 90 000 kronor och ett par installatörsfirmor har hakat på kampanjen, men det får gärna bli fler. Det är många som känner att man vill bidra men inte vet hur och det här har blivit ett sätt att göra det, säger Rickard Lundell.

Jonas Bergström – som hans affärspartner Rickard, efter uppmärksamheten, kallar Sveriges mest kända ljusförsäljare – håller just på att smälta frukosten när Elinstallatören får tag i honom. Under fredagen ska han springa sitt andra av 20 maraton. Han tycker absolut inte det gör något att ursprungsmålet redan är nått, något tak finns det inte för en välgörenhetsinsamling

– Vi kommer springa upp alla kilometer oavsett hur mycket vi samlar in. Men jag kommer inte springa längre än 20 maraton. Antingen höjer vi priset per kilometer eller så blir det fler som får springa med mig. Det är redan några stycken som har anmält sig för att göra mig sällskap, både vänner och folk jag känner i ljusbranschen. Det vore jätteroligt om det blev fler, säger han.

Jonas Bergström beskriver sig själv som hobbylöpare som normalt springer 10 mil i veckan. Milen kutar han på 35 minuter och maraton på 2 timmar och 50 minuter. Men trots att han är en van löpare så är 42 kilometer om dagen i 20 dagar en extremt tuff utmaning.

– Det kommer vara svårt att äta ikapp allt jag förbränner och jag kommer gå ner i vikt när kroppen börjar ställa om sig. Och det kommer att börja göra ont också, men jag hoppas att det inte blir förrän i mitten av nästa vecka, säger han.

För att kroppen ändå ska hålla springer han väldigt långsamt, det blir inga tävlingstider. Dagarna lägger han upp med 2-3 mils löpning före lunch och resten under eftermiddagen. Men han är fast besluten om att ta sig för egen maskin de 84 milen upp till Piteå.

– Det värsta som skulle kunna hända är att jag skadar mig och tvingas gå, därför håller jag en stor marginal upp till min vanliga kapacitet.

Intresset från resten av ljusbranschen har varit stort berättar han och flera företag har bidragit med ett helt maraton. Det stora intresset från allmänheten och i sociala medier har gjort att även andra företag ställt upp och sponsrat kampanjen. Tanken från början var att tälta längs vägen och Jonas Bergström har faktiskt bara med sig en sovsäck som han är beredd att övernatta utomhus i, ifall det skulle behövas. Men den första natten fick han tillbringa på hotell.

– Efter att det har skrivits om det här så är det både hotell, vandrarhem och privatpersoner som har bjudit in mig att bo hos dem. Jag kommer inte betala för boende någonstans, det skulle kännas fel. Övernattar jag inomhus så är det för att någon stöttar kampanjen.