Logga in

Mycket jobb bakom delfinshow

Publicerad
27 mar 2015, 14:24
| Uppdaterad
15 apr 2021

Med hjälp av musik, bildprojektioner och en påkostad ljussättning tar delfinshowen Life på Kolmården med publiken runt vår jord och visar på konsekvenserna av miljöförstöring.

Bara att hitta rätt armaturer krävde flera månaders arbete, berättar projektledaren Vello Hermann från företaget Pixelfield.

Life var Kolmårdens stora nyhet säsongen 2013. Den spektakulära delfinshowen sågs av 450 000 besökare redan första året och Life gick till final i Svenska Ljuspriset 2014.

Kolmården investerade 15 miljoner kronor i projektet, som tog 1,5 år från idé till premiär. Belysningen planerades av Vello Hermann och hans kollegor på Pixelfield, samt av ljussättarna Patrik Nystrand och Simon Lundin, som har mångårig erfarenhet av delfinshower. Uppdraget från Parks and Resorts, som äger Kolmården, var tydligt:

Beställaren hade bara ett enda önskemål till oss: ”Vi vill att ni gör en föreställning i världsklass”.
Vello Hermann


För att möjliggöra föreställningen
byggdes en 33 meter bred filmduk längs med hela den stora bassängen i Delfinarium. Allt ljus installerades på nytt.

– Tanken med ljus- och bildsättningen är att publiken ska lämna delfinariet på Kolmården och förflyttas till en annan plats; att de ser delfinerna i en fantasivärld. Det var inte helt enkelt att övertyga alla om att miljöförstörelse är en spännande och rolig upplevelse att ha som bas i föreställningen, men det blev så självklart, berättar Vello Herrmann. Han fortsätter:

– Det är på riktigt och något som många barn och vuxna reagerar på. Även om det är en fantasiresa så håller vi en sann ton, och det har fallit väldigt väl ut. Det är roligt, eftersom Kolmården är väldigt engagerade i miljöfrågor.

Eftersom det är saltvatten i bassängerna på delfinariet visste Hermann att det inte gick att använda sig av standardlösningar.

Vad finns det som vi kan använda som inte rostar sönder på sex månader? Det var den största och svåraste uppgiften. Allt befintligt ljus som fanns var helt förstört.
Vello Hermann

– Grunduppgiften var att hitta armaturer som klarar den miljön. De enda installationer som annars görs för att tåla saltvatten är på båtar. Det var i den ändan vi började leta – vad finns det som vi kan använda som inte rostar sönder på sex månader? Det var den största och svåraste uppgiften. Allt befintligt ljus som fanns var helt förstört.

Vello Hermann kontaktade ljusdesignföretaget Swedlite, som under ett halvårs tid utförde ett riktigt detektivarbete för att hitta ändamålsenliga och tillräckligt starka armaturer.

– Det här var för 2,5 år sedan, innan LED-tekniken utvecklats ytterligare. Swedlite importerar mycket udda armaturer och är vana vid att åka jorden runt och leta efter leverantörer. De hittade en firma i Sydkorea som var specialister på fasadbelysning för lyxresorts. De hade en RGB LED-armatur som var tillräckligt stark – gjord för att klara tyfoner. Det var en prototyp som vi fick i förväg, men det föll väldigt väl ut. När vi väl hade fått tag på den kunde vi starta det planerade arbetet med ljussättning och installationer, säger han och fortsätter:

– Vi fick egenutveckla ”barn doors”, klaffarna som sitter framför lampan för att skärma av spillet. Det var väldigt stressigt innan vi var säkra på att allt skulle fungera. I dag finns en större uppsjö av alternativ än det gjorde 2011. Den som vill göra något som ska sticka ut måste tajma det med den tekniska utvecklingen.

De enorma projektionerna i Life möjliggjordes av att Vello Hermann fick tag på en 200 kilo tung projektor med en 7000-watts lampa från belgiska tillverkaren Barco. Återigen var det en helt ny maskin, som inte hunnit ut på marknaden.

– Jag är Barco-partner, så på det sättet hade jag bra access. Jag åkte till Belgien flera gånger och träffade ingenjörerna där. Det är väldigt mycket jobb bakom som inte syns. Det är inte bara att skicka ritningar. Men vi fick jättebra hjälp av Barco och när allt väl kom på plats har det fungerat väldigt bra.

För den avancerade scendekoren tog Vello Hermann hjälp av svenska företaget Visual act, som bland annat gjorde specialeffekterna med de svävande hästar som såg ut att galoppera i luften under invigningen av OS i Sotji.

– De hjälpte oss att bygga en unik dekor för projektionerna, med två undervattensbryggor som inte syns för publiken som bas. Det var också extremt svårt att få till. Det är inte så vanligt att bryggtillverkare får en förfrågan om att göra en brygga som precis ska sjunka. Det var många specialsaker att få till, som publiken inte ser på plats. Det var de verkliga utmaningarna med projektet.

Vello Hermann är nöjd med hur samarbetet mellan de involverade företagen fungerade medan projektet fortskred. Elinstallationerna gjordes av Norrköpingsföretaget Kvillinge El, som Hermann beskriver som ”otroligt noggranna och bra”.

Magnus Karlsson är elinstallatör och delägare i Kvillinge El och arbetar just nu med Kolmårdens senaste storsatsning: En helt ny Bamses värld, som invigs i vår.

– Jag har jobbat i tio år i djurparken. Kolmården är en av våra fem större uppdragsgivare, som vi jobbar kontinuerligt för, berättar Magnus Karlsson, som tillsammans med ytterligare en medarbetare skötte elinstallationerna till delfinshowen Life.

Kolmården jobbar mycket med lokala entreprenörer från trakten, och tack vare att vi varit på plats tidigare fick vi förtroendet att vara med igen och hjälpa till.
Magnus Karlsson

– Vi löste vissa mindre installationer med belysningsarmaturer på plats och tog fram dem efter kundens önskemål. Vi hade visionsbilder från Vello om hur han ville att det skulle funka. Kolmården jobbar mycket med lokala entreprenörer från trakten, och tack vare att vi varit på plats tidigare fick vi förtroendet att vara med igen och hjälpa till med de elinstallationer som behövde göras, med anvisningar från Vellos sida. Det blev jättebra, säger Magnus Karlsson.

FAKTA

Kolmården Life

• När Life hade premiär 2013 var det Kolmårdens största publika föreställning någonsin. Delfinshowen bygger på ett samspel mellan delfiner, avancerad teknik och nyinspelad musik från Norrköpings Symfoniorkester.

• Visionen med ljussättningen i Life är att använda och integrera tekniken på ett sätt som gör att publiken i första hand inte tänker på de visuella effekterna i sig, utan att det är något som för

berättelsen vidare.
• Showens syfte är att ge publiken en tankeställare och påminna dem om vikten av att ta hand om vår planet.

• Investeringen i helt nytt ljus och möjligheten till att visa projiceringar på filmduken gör att det har kunnat skapas nya miljöer som Kolmården aldrig haft tidigare.