Laserljus iakttaget på Sörmlandshimlen

Publicerad 13 nov 2014, 18:12 | Uppdaterad 15 apr 2021

Nu har även Eskilstuna fått en egen ljusfestival – Nattljus. Elinstallatören besökte staden under festivalen i slutet av oktober.

– Många av projekten är permanenta, och det är väldigt uppskattat, säger den kreativa ledaren Karin Ermegård.

Den 24 oktober rapporterades ett grönt laserljus på himlen i Södertälje, Stålboga och Sparreholm. Den som följde ljusstrålen hamnade i Eskilstuna, där city korsades av laserstrålar i blått, grönt och lila. En invasion från rymden? Nej, det är bara ljusfestivalen Nattljus.

– Vi hade flera belysningsprojekt som skulle invigas, och bestämde oss för att gör det under en elva dagar lång ljusfestival där vi också hade tillfälliga installationer, säger Karin Ermegård, kreativ ledare för Nattljus och ansvarig för kommunens belysningsplanering.

Det största projektet är den nya belysningen på Fristadstorget mitt i stan, och dagen innan invigningen är Elinstallatören på plats och träffar Ian Fanning, projektledare på Stockholm Lighting. Han ansvarar för styrsystemet och alla produkter som tänder och släcker armaturerna på torget, och står som bäst och felsöker i en stolpe.

– Lykil El har gjort installationerna, men om något inte fungerar så felsöker jag. För det är ett datorsystem, så det är inget som elektriker är vana vid, säger han.

För ett par årtionden sedan var Fristadstorget en av Sveriges farligaste platser på helgerna. Sedan dess har kommunen satsat stenhårt på högskola, kommunikationer och en allmän upprustning av staden. Fristadstorget har förvandlats till en evenemangsplats och samlingspunkt för invånarna, och när den nya belysningen invigs är minnena av fyllorna, bråket och skumrasket kring fontänen ”Arbetets ära och glädje” som bortblåsta.

De transparenta glaslyktorna ger ett varmt sken, och de åtta (?) projektorerna på torgets långsidor projicerar bilder av löv, fyrverkerier och stjärnor på marken. Mönstret kan skifta med årstiderna tack vare en gobo, ett hjul med bilder inne i armaturerna. Även flera av fasaderna runt torget har blivit belysta, likaså fontänens reliefer som visar scener ur arbetares liv på 40-talet.

Ljuset skall förstärka torgets attraktivitet som mötesplats när det är mörkt ute, och kan förändras under veckan och året för att ge människor en unik upplevelse. 
Kai Piippo, designchef på ÅF Lighting, som står för ljusdesignen

– Ljusbilden kan ändras i princip hur som helst. Om det ställs upp en scen går det till exempel att släcka fontänen eller lyktstolparna, förklarar Ian Fanning.

Han berättar att Fristadstorget är ett av de första projekten i Sverige där det går att styra varje armatur i ett torg. Men absolut inte det sista.

– Styrsystem på offentliga platser blir allt vanligare, och det är utvecklingen inom LED och de möjligheter tekniken ger som driver på, säger Ian Fanning.

En annan stor satsning som invigdes under Nattljus är Järnvägsbron över Eskilstunaån och den parallella Kyrkbron med gång- och cykelbana. Tidigare lystes Kyrkbron upp av lyktstolpar, och området under broarna utmed ån var höljt i dunkel. Idag är Kyrkbron försedd med adresserbara DMX-armaturer som styrs av fotoceller. När en person går förbi fotocellen tänds armaturerna under bron, och ljuset reflekteras i vattnet och upp på Järnvägsbron. Det sitter också belysning i handräckena som lyser upp gång- och cykelbanan med ett indirekt sken.

– Vi har lagt massor av tid på kanalisation och att spänna linor, för vi får inte borra i gångbron, bara ytterst lite. Det är en utmaning, men sådant tycker vi om, säger Fredrik Krising, på Belysningsteknik, som skött installationerna på uppdrag av Vattenfall.

På Järnvägsbron, där tågen mot Stockholm går, lyses pylonerna upp invändigt av LED-armaturer med ett filter i färgen ”peach blue”. Eftersom det inte var tillåtet att borra i bron över huvud taget fästes armaturerna med hjälp av en stor rostfri plåtklämma runt varje pylon.

– Vi har legat på en inhyrd flotte och jobbat under bron, och stått med skylift på flotten. Det är en viss utmaning att jobba när det hela tiden rör på sig, och den som dyker i ån kommer förmodligen hitta en hel del verktyg som vi tappat. Fast de dyraste grejerna knöt vi fast. Att det stundtals varit fyra plusgrader, regnat och blåst rakt från höger har också varit en utmaning. Men det är bara att bita i, säger Fredrik Krising glatt.

Även här är det ÅF Lighting, med Kai Piippo i spetsen, som ansvarar för ljusdesignen. Tanken är att framhäva Järnvägsbrons arkitektur med en arkitektonisk ljussättning, och att skapa en interaktion mellan människans rörelse och upplevelsen av vattnet på platsen, förklarar Kai Piippo.

– Även vattendropparna från dräneringsrören på undersidan har fått ljus och skapar en poetisk och lätt upplevelse av den tunga bron, säger han.

För Belysningsteknik är det andra gången de jobbar med ljusdesigners.

Det är intressant och roligt. Vi blir som ett team där alla kan bidra med olika erfarenheter, för det är inte alltid som ritningarna stämmer exakt med verkligheten när man väl är på plats, och då gäller det att tänka om.
Fredrik Krising

Men åter till laserstrålarna som skar genom kvällshimlen. Vad grejen med dem? Jo, det gröna ljuset som syntes över hela Sörmland var installationen ”Sammanstråla”, en kraftfull laser på centralstationens tak som pekade mot vänstäderna Jyväskylä i Finland, Hasselt i Belgien och Tartu i Estland. Och installationen med sex laserstrålar i blått, grönt och lila som korsade city hette Argon Constellation.

– Constellation syftar på att strålarna bildar en stjärnbild nere på jorden, och argon är en gammal variant av laser. Ingen trodde på allvar att det var utomjordingar, däremot var det en dam vars hund blev rädd, berättar Karin Ermegård.

Hon hoppas att Nattljus ska bli ett årligt event, och berättar att responsen har varit mycket positiv, både från politiker och invånare.

– Det har varit massor av folk ute på stan, även på vardagskvällar då det annars är rätt dött, och det känns fantastiskt kul. Att vi gör något kreativt av funktionsbelysningen tror jag gillas av alla, speciellt under den mörka årstiden. Vi har alltid nya belysningsprojekt på gång, och det blir roligare för designers att söka sig till oss om det finns en invigning och festival att jobba mot, säger Karin Ermegård.

– Nästa stora projekt blir att se över helheten i centrum, till exempel gågatorna som är kopplade till torget. Där behöver vi verkligen byta ljus, idag är det blandat (hur då?) och mycket bländning, säger Karin Ermegård.