Nytt ljus glänser i kungligt kulturhus

Publicerad 31 okt 2014, 18:12 | Uppdaterad 15 apr 2021

Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm har gått från att vara absolut high-tech för hundra år sedan till att återigen vara det år 2014. Med nyrenoverad elanläggning och LED i de flesta av de antika armaturerna ser kulturens högborg bättre ut än någonsin.

Dramaten byggdes i början av förra seklet och stod färdig 1908. Då var det en häpnadsväckande modern byggnad där all belysning var elektriskt, vilket inte var vanligt på den tiden. Över hundra år har gått sedan dess och fastighetens elanläggning har i år genomgått en grundlig renovering. Nytt ställverk, ny matning till 90 nya centraler, installation av jordfelsbrytare, LED och omfattande restaurering av fler än 300 antika armaturer som är unika för teatern – alltsammans har ingått i det projekt som Goodtech haft ansvar för.

Niklas Hellkvist, regionchef på Goodtech, och Mikael Kjellin, projektledare på samma företag, summerar ett prestigeprojekt som också inneburit en hel del svett och frustrationer. Företaget har samarbetat tätt med bland andra Dramatens fastighetschef Christer Nord, liksom med arkitekter och experter från Riksantikvarieämbetet. De har också haft tillgång till en expert på just antika armaturer, eftersom sedan varit en omfattande del i uppdraget.

– I mars började vi arbetet och då spelades det fortfarande föreställningar på teatern. Jag och Mikael fick planera i vilken ordning vi bäst kunde genomföra alla delar, säger Niklas Hellkvist.

Från slutet på maj gjorde teatern ett speluppehåll på åtta veckor, vilket innebar en lucka att jobba i. Det innebar många långa arbetsdagar under en varm sommar. Christer Nord förklarar att det är mer verksamhet i huset än enbart repetitioner och föreställningar. I huset finns också en restaurang och en hel del administrativ personal.

– Vi är 280 anställda och en hel del tillfällig personal. Det innebär att över 300 personer varje dag vandrar in till arbetet. Även när det är speluppehåll så är det mycket aktivitet i huset, säger Christer Nord.

Han beskriver Dramatens spännande historia och visar prång, gömmor och dolda dörrar som förbinder delar av det stora huset som är har tio våningar och en lokalyta på sammanlagt 19 000 kvadratmeter. Logistiskt är det knöligt att flytta utrustning och generellt sett svårt att hitta rätt, eftersom hela byggnaden är byggd på ett sätt som gör att våningsplanen för publik och administration ligger omlott. Det finns rum och salar som bryter genom flera våningsplan likt lådor i en större låda.

– Att verksamhet pågått under arbetets gång har inneburit en utmaning för oss, men ovanpå det har de många känsliga och k-märkta delarna i huset gjort arbetet tidskrävande. Men det har varit spännande också. Fastigheten i sig inger mycket respekt, säger Mikael Kjellin.

Mikael berättar att det gamla ställverket i källaren fick köras parallellt med det nya under en period för att successivt koppla över och samtidigt klara nya och högre belastningar.

Från centralerna ut till uttag och armaturer behöll vi den befintliga dragningen, men i varenda armatur är det nya trådar och alla har blivit jordade. Över 700 ljuskällor har bytts ut till LED. Inne i salongen har vi satt in nya glödljus för där var det inte möjligt att få dimmern att fungera som önskat med LED.
Mikael Kjellin

Valet föll på en LED-belysning från Osram med en färgtemperatur på 2 700 grader.

– Det blir ett vitare ljus än tidigare. Jag har inte vant mig vid det ännu, men vissa av ljuskronorna är vackrare och mer framstående än tidigare, säger Christer Nord. 

Dessutom installerades ett nytt nödbelysningssystem med tillhörande nödbelysningscentraler där de antika armaturerna vid behov kan fungera som nödbelysning.

Benny Eriksson är den elektriker som varit elarbetsansvarig. Han berättar att mycket av det som installerades 1908 placerades dolt och finurligt inbyggt.

– Det är roligt med de gamla lösningarna, men det innebär också att mycket av utrustningen sitter i trånga utrymmen, säger Benny Eriksson.

– Det blev arbete under många kvällar och helger under sommaren, men det var roligt mitt i stressen. Innan jag började på det här projektet jobbade jag med Tele 2 arena. Det är ganska stor skillnad, men det är kul att få så varierande uppdrag.