Logga in

Anders ljus ger filmerna liv

Publicerad
8 aug 2014, 15:40
| Uppdaterad
15 apr 2021

För Belysningsmästaren och elinstallatören Anders Bill består jobbet mer av estetik än teknik. Med ljuset skapar han stämning, liv och atmosfär i filmer och tv-serier. Många års erfarenhet gör att tekniken inte bromsar kreativiteten.  Hans senaste uppdrag är ljussättning av den norska succéserien Lilyhammer. Miljontals människor i 130 länder kommer att se resultatet.

Inspelningsplatsen för dagen är ett gammalt hus på en jordbruksfastighet som ligger vackert beläget strax sydväst om Oslo. Nedanför gården rullar fälten ner i dalgången som är djupt grön under de mörka molnen. På gårdstunet står bilarna tätt. Det krävs en lastbil för all belysningsutrustning och Anders Bill och hans två elassistenter springer ut och in mellan lastbilen och inspelningsplatsen inne i huset för att hinna med förberedelserna före tagning.
All teknik utgör en stark kontrast till den gammaldags lantliga omgivningen. Fler än trettio personer går non-stop om varandra på den lilla ytan, var och en med sin uppgift, fokuserade på att hålla schemat för de scener som är planerade.

– Just idag spelar vi slutscenerna i säsong tre av Lilyhammer, berättar Anders Bill.

Hans uppdragsgivare är det Oslobaserade produktionsbolaget Rubicon TV, som fått i uppdrag av NRK1 och Netflix att producera serien. Lilyhammer har blivit en braksuccé utan motstycke i Skandinavisk tv-historia. Den tredje säsongen kommer att sändas senare under 2014, så alla inom produktionen är angelägna om att inga bilder som Elinstallatörens fotograf tar avslöjar handlingen på något sätt.

– Vi börjar med en scen i ett litet rum och där kan vi inte ha mer folk på plats. Det blir för trångt och vi vill inte avslöja vad som händer, berättar Anders.

Vägen till jobbet som ljussättare har varit lång och innehållsrik. Redan under elprogrammet började Anders jobba extra som ljudtekniker. Efter några år som anställd på Stockholms Eltjänst drev han ett turnébussbolag. Det var den vägen han kommit in mer på ljussättning för scen och teater.

Jag riktade in mig på att automatisera styrsystem för scenmekanik och scenbelysning. 1994 ombildade jag min enskilda firma till ett aktiebolag som heter El & Scenteknik Svenska AB. Inom ramen för det jobbar jag med ljus för film och tv, men även med ljussättning av utställningar och muséer.
Ander Bill

– Den tredje delen av min verksamhet är att vara ljuskonsult och föreslå belysningslösningar samt programmera för andra ljussättare och på uppdrag av olika elfirmor.
Anders har basen i Saltsjö-Boo utanför Stockholm. Att vara på resande fot under en månads inspelning är inget nytt för honom. Många filminspelningar i Sverige sker i Trollhättan eller i Luleå/Boden.

– Nuförtiden brukar jag undvika de långa jobben på annan ort så att det inte ska gå ut över familjen alltför mycket.

På film- och tv-inspelningar är tempot högt. Det är många inblandade så ordergivningen från inspelningsledaren är närmast militärisk. Det finns inte tid för artigheter.

– Efter en hel dag är man rätt slut. Det är väldigt fysiskt påfrestande och det är mycket utrustning som vi riggar upp och ner – just nu har vi 5-6 ton utrustning i lastbilen. Som belysningsmästare avslutar jag ofta dagen med att reka inspelningsplatsen för kommande dag också, så det blir sena kvällar också.

Belysningsmästaren fungerar som ett verktyg för fotografen och regissören. Vissa fotografer vill vara med och avgöra detaljer, andra överlåter besluten helt till den belysningsansvarige. Ljuset avgör mycket av känslan i bilderna och därmed hela upplevelsen för tittarna. De viktigaste diskussionerna kring stilen på en produktion sker naturligtvis i början, men det är viktigt att hålla samma genomtänkta stil genom hela produktionen.

– Vid tv-inspelningar är det ofta mindre tid till förfogande. Vi filmar scenerna med flera kameror och det gör mitt uppdrag svårare än film som ofta spelas in med en kamera i taget. Med fler kameror måste jag tänka ut en lösning som fungerar från flera vinklar samtidigt.

I vissa fall sjunker ambitionen i slutet på produktionen, när det är bråttom, pengarna börjar ta slut och skådisarna börjar snegla på nästkommande jobb. Då måste Anders använda erfarenhet och eget förnuft för att få ihop det.

– Ljuset får ibland låg prioritet på grund av tidsbristen. Det händer att jag ser saker under en repetition som behöver fixas till och jag kan då behöva sätta ner foten och säga stopp, för att få den tid som behövs för att bilden ska gå att använda.

Anders berättar att 70-80 procent av hans tid och energi består av det konstnärliga och visuella, resten av jobbet är tekniken. Som behörig elinstallatör med över 25 års erfarenhet kan han snabbt räkna ut vad som krävs för att det tekniska ska fungera.

Vi är en rullande cirkus som ska lösa kraftförsörjning från generatorer eller ta ström från skåp på gatan. Den största lampan vi använder under Lilyhammer är på 18 kilowatt och kräver ca 80 Ampere på en fas.
Anders Bill

– Jag måste hela tiden räkna på belastningen så att den är jämnt fördelad. Kablarna kan inte vara hur långa som helst på grund av risken för spänningsfall och utlösningsvillkor. Ansvaret för elsäkerheten på inspelningsplatsen ligger ju också på mig, så jag behöver ha koll på helheten, inte bara ljuset.

I Sverige arbetar ett drygt tjugotal som belysningsmästare för film och tv. Endast en handfull av dem har allmän installatörsbehörighet, såvitt Anders vet.

– De som inte har den tekniska bakgrunden behöver mer tid för att lösa strömförsörjningen. Jag behöver inte lägga mycket tid på att ut räkna ut när en säkring eller jordfelsbrytare kommer att lösa ut eller hur mycket ström lamporna behöver.

Idag, precis som under så många andra inspelningsdagar, drar arbetet med scenerna över tidschemat. Sent på eftermiddagen hinner Anders med ytterligare en pratstund och lite fotografering innan det är dags att packa ihop och ta sikte på kvällens inspelningsplats inne i Oslo.

Det här jobbet innebär mycket slit, stress och kånkande för Anders del, men det är också ett uppdrag som är kreativt och spännande. Efter 25 år tycker han fortfarande att det är kul.

– Jag slipper gå på gymmet, konstaterar han.

– Det finns något nytt i varje uppdrag. Precis som när ett styrsystem ska programmeras för en kund så är varje projekt något unikt.

FAKTA

Anders Bills tips till den som vill bli ljussättare

– En väg in är att gå Dramatiska Institutets utbildning för ljus. Film i Väst erbjuder också en utbildning. Ett annat alternativ är att söka sig in som praktikant på ett produktionsbolag. Räkna med att jobba hårt med mycket dålig ersättning inledningsvis.

FAKTA

Lilyhammer

• Lilyhammer är den mest framgångsrika tv-serie som producerats i Skandinavien. Den tredje säsongen av serien färdigställs just nu.

• Serien finns tillgänglig på Netflix och har sålts till 130 länder i hela världen.

• Den stora fixstjärnan är den amerikanske skådespelaren och musikern Steven van Zandt, bland annat känd från tv-serien The Sopranos, som soloartist och även som medlem i Bruce Springsteens E Street Band.