Alla vill styra ljuset med telefonen

Publicerad 29 apr 2014, 09:11 | Uppdaterad 15 apr 2021

Utvecklingen inom inomhusbelysning är ganska enkel att sammanfatta: Ljuskällan är LED och belysningen ska kunna styras, gärna med smartphone. Helst ska det också vara möjligt att individuellt styra ljusstyrka och färgtemperatur. Som grädde på moset bör armaturerna också ta hänsyn till dagsljusets variation och de olika behov av ljus vi har vid olika tider på dygnet.

Styrning, styrning, styrning. I alla montrar som Elinstallatören besökte under Light+Building i Frankfurt 2014 var detta det dominerande erbjudandet.

– Det är helt klart den starkaste trenden just nu. Och det är ju inte så konstigt heller. En 60-åring behöver 3-4 gånger mer ljus än en 20-åring. Och vad gäller färgtemperatur, gult eller vitt ljus är det ju en smakfråga. Vi tycker olika helt enkelt, säger Viktor Olsson, nordisk marknadschef på Philips.

Ett bevis för denna övergripande trend är Philips konsumentprodukt Hue. Det är ett grundpaket med tre LED-lampor, som kan styras individuellt, via en brygga ansluten till en vanlig trådlös router. Med hjälp av en smartphone eller läsplatta kan användaren välja färg och ljusstyrka och skapa olika scener. Upp till 50 lampor kan anslutas.

– Hue är en av våra största försäljningssuccéer. Tidigare kunde vi inte ens tillverka tillräckligt många för att möta efterfrågan. Den här starka efterfrågan visar att vi vill kunna styra belysningen och skapa egna ljuseffekter, säger Viktor Olsson.

Lysdioderna har också skapat helt nya möjligheter när det gäller att förena belysning och design. I entrén till Philips monter visades Luminus Carpet, där dioder är integrerade i själva golvmattan som exempelvis kan användas i en hotellobby eller i en konferenslokal. Mattan säljs på rulle av golvföretag.

På motsvarande sätt finns dioder invävda i ljudabsorberande takplattor i produkten Soundlight Comfort, ett samarbete mellan Philips och Ecophon. När takplattorna är släckta syns det inte att de i själva verket är armaturer. Dessa har bland annat testat på Karolinska Institutet i Stockholm med mycket gott resultat.

De flesta stora tillverkare visade upp nya nedpendlade takarmaturer med närvaro- och dagsljussensor och med möjlighet till individuell styrning. Ett exempel är E-Sense från Fagerhult. Där används en app och en smartphone som kommunicerar via Bluetooth för att styra armaturen.

Det riktigt smarta är sedan att armaturen kommer ihåg de olika användarna, kopplat till de inställningar de gjort i sin telefon, och anpassar ljusstyrka och färgtemperatur till dem. Vi kommer lansera den armaturen under nästa år.
Frank Augustsson, vd på Fagerhult Sverige.


En av de största
nyheterna vad gäller inomhusbelysning i Osrams monter var Lightify, som via det trådlösa protokollet Zigbee och en gateway möjliggör styrning av upp till 50 produkter. Den finns både för den professionella marknaden och i en enklare variant för butiksförsäljning till konsumenter.

– Ett användningsområde som vi tänker oss är klassrum, där skolan vill kunna spara tid och pengar genom att slippa dra kablar, säger Cristoph Haeberlein, affärsutvecklingschef på Osram.

Att LED gått om T5-lysrör i effektivitet var ett budskap som ofta hördes från tillverkarna. Därmed finns inte längre något skäl att inte välja LED. I alla fall inte vid nyinstallation. Investeringar återbetalar sig snabbt.

– Däremot tror vi på ett uppsving för LED-lysrör. Det gäller då särskilt projekt där beställaren inte har råd att också satsa på nya armaturer. Med LED-lysrör möjliggörs en energibesparing på upp till 50 procent, säger Viktor Olsson på Philips.

Men för att stimulera byten av armaturer lanserar Philips en serie prispressade LED-armaturer som ska finnas till försäljning hos alla svenska elgrossister.

– Med dem utlovar vi en pay-back-tid på två år, jämfört med T5-lysrör, säger Viktor Olsson.

När det gäller LED-lampor med E27-sockel finns det nu 10 watts-lampor att köpa i konsumentbutiker för under hundralappen. 10 W LED motsvarar en gammal 60 watts glödlampa. Motsvarande lampa på den professionella sidan kostar ungefär 300 kronor. Det som skiljer är framför allt livslängden, och den har ju egentligen bara betydelse om lampan används stora delar av dygnet.

En annan stark trend i belysningsbranschen och som demonstrerades hos merparten av de ledande belysningstillverkarna är HCL, Human Centric Lighting. Med det menas belysning som även tar hänsyn till ljusets biologiska, icke visuella effekter. Målet är att belysningen ska bidra till hälsa och välbefinnande och positivt påverka humör och aktivitet.

Tillverkarna siktar här främst in sig på skolor och äldreboenden. En ny studie visar att denna nisch mycket snart kommer att utvecklas till en mångmiljardindustri. Lighting Europe, en branschorganisation för europeiska belysningstillverkare, bedömer att HCL:s andel av den totala belysningsmarknaden kommer att uppgå till 7 procent.

Den tyska DIN-standarden för belysningsplanering har nyligen skrivits om med ett tillägg om att hänsyn ska tas till HCL.

– För äldrevården kommer det här att vara fantastiskt. Det går att genom lysdioder simulera ljusskillnader (gryning, dagsljus, solnedgång) över dygnet och därmed stimulera till en bättre dygnsrytm. Detta hade aldrig varit möjligt utan LED, berättar Staffan Annell på Annell Ljus och Form.