Joakim Bengtsson vd och grundare av e3 Control. Foto E3 Control

”Om du byggde bussar som man bygger elcentraler hade ingen haft råd att köpa dem”

07 oktober 2020  |  Text: Henrik Sannesson

E3 Control börjar bygga elcentraler med produkter från Schneider Electric. Och de gör det med metoder inspirerade av industrin. Kablar som skärs till precis rätt längd och istället för nollnummer märks med både ”källa” och ”mål”.

— Tänk dig själv när du kopplar loss ett antal kablar i en central. Med en central uppbyggd med nollnummer måste montören jämföra märkningen med pappersritningen för att veta hur han ska återmontera allt kablage han lossat på.

Joakim Bengtsson är femte generationens elektriker och är sedan 2011 vd för e3 Control som är stora på apparatskåp i den relativt lilla nischen för fastighetsautomation. Nu inleder företaget, med sina 22 anställda, ett samarbete som går ut på att bygga elcentraler uteslutande med Schneider Electrics produkter.

Schneider-Plejdsamarbetet sprack: Efter försäljningen av Plejd-aktierna ”Marknaden kommer vilja ha öppna system”

Populär kabel: ”Bara 13 mm och ändå är det 5 x 4 kvadrat i kabeln”

— Vid tillverkning av våra skåp och centraler behövs inte längre pappersritningen eftersom kabeln är maskinellt märkt med både källa och mål. Den här typen av märkning är redan standard inom tyngre industri.

— En annan sak som är standard är ändhylsor, maskinellt monterade med rätt moment och tryck. Vi har det på alla våra kablar vilket ger en säkrare anslutning, säger Joakim Bengtsson.

Grossisterna säljer elcentraler för lägenheter, serviser, fastigheter och lågspänningsställverk för 300 miljoner kronor om året uppskattar Joakim Bengtsson. Hans företag har en ambitiös plan och hoppas ta en betydande del av den kakan.

Men metoden att arbeta med maskiner och en industriell process är ny även för e3 Control.

— Fram till för ett år sedan byggde vi som alla andra, för hand. Apparatskåpen byggdes av en person från början till slut och det var långa ledtider. Men vi har haft en dröm om att jobba mer som fordonsindrustrin gör, mer automatiserat och där processen är uppdelad på olika specialister.

Det nya arbetssättet har inte bara sänkt ledtider och gett företaget överkapacitet som nu ska användas för att bygga elcentraler. Det har också förenklat rekryteringen.

— Förr tog det minst ett halvår även när man hade hittat ett bra ämne innan vi var uppe i produktionsfart. Nu kan vi lära upp en person på till exempel kabelmontage på några veckor, säger Joakim Bengtsson.

Fler nyheter