Logga in

“Jag är inte rädd för konkurrens från Clas Ohlson”

Publicerad
6 dec 2018, 08:38

Clas Ohlsons huvudkontor i Insjön ligger sju kilometer från Leksand där Stefan Hjerpe Mårtas driver Mårtas el. Sluthandlat på Clas Ohlson skrev Stefan på vår Facebooksida, vi frågade varför.

– Det var lite ironiskt skrivet. Jag är inte rädd för konkurrens från Clas Ohlson så länge vi sköter våra kort rätt, säger Stefan Hjerpe Mårtas.

Flera kommentarer på artikeln handlar om att Clas Ohlson säger att de kommer på utsatt tid. En anspelning på att hantverkare inte gör det. Det reagerade också Stefan på.

– Vi skulle inte blir framgångsrika i Leksand om vi inte kommer när vi sagt att vi ska komma. Men jag vet att det är något man säger, att hantverkare inte kommer i tid.

Smarta hem: Nest till Sverige

Vad beror det på?

– Jämför man med en bilverkstad eller frisör som har fasta bokningsbara tider kan vi ofta bara uppskatta hur lång tid ett jobb kommer ta. Ute hos kund hittar vi kanske en fulkoppling vi vill åtgärda eller att kunden säger “när du ändå är här…”. Kanske borde vi vara hårdare i de lägena och säga att vi får återkomma. Samtidigt är jag mån om att ha nöjda kunder, säger Stefan Hjerpe Mårtas.

”Jag har lärt mig efter några år med företaget att jag inte kan boka veckan full för mina montörer. Då skulle schemat spricka redan på måndag morgon.”

Stefan Hjerpe Mårtas, Mårtas El i Leksand.

Elsäkerhet: Oenighet varför Wagoklämmor brinner

Utan att ha speciella jouravtal prioriterar Mårtas El samtalen från de lokala näringsidkarna. De kan ringa när som helst på dygnet om något går sönder. Det är också ett skäl till att schemat ibland kan få kastas om. Men det skulle aldrig falla Stefan in att strunta i en bokad tid utan att ringa och boka om.

– Jag har lärt mig efter några år med företaget att jag inte kan boka veckan full för mina montörer. Då skulle schemat spricka redan på måndag morgon, säger han.

GNP-debatten: ”Vi måste börja ifrågasätta grossisternas priser”

Clas Fixare, den tjänst som hemfixarkedjan lanserat finns ännu bara tillgänglig på tre platser i Stockholmsområdet: Bromma, Solna och Sundbyberg. Vd:n för dotterbolaget C/O P AB som driver tjänsten och appen säger att den ska komma till andra delar av landet under nästa år. Och att Norge och Finland står på tur. Men någon tidsplan har bolaget inte kommunicerat.

Stefan Hjerpe Mårtas tror att det dröjer innan Clas Fixares personal syns hemma på Clas Ohlsons bakgård i Dalarna.

– Den typen av småfix finns det inte jobb åt för en gubbe i Leksand. Och att de skulle ha en person som täcker hela Dalarna tror jag inte heller är intressant. Ska någon åka 5-6 mil för att byta ett vägguttag? Det verkar inte lönsamt.

Avtal: ”I anbudsskedet kan vi göra skillnad”

Fixarappen är inriktad just på småfix. Det kan vara att installera en gateway, skruva upp en takarmatur eller en blandare i badrummet. Eljobb av mindre sort vill Stefan Hjerpe Mårtas inte säga nej till, trots att hans nio man starka företag har mycket jobb och lite tid.

– Jag kan tänka mig att installatörer i storstäderna är mindre intresserade av sådant. Men hos oss är det annorlunda. Om vi är tillmötesgående när det gäller att skruva upp ett vägguttag kommer kunden kanske höra av sig med en köksrenovering eller ett centralbyte.

GNP-debatten: ”Ren idioti att arbeta mot marknadskrafterna”