Foto Optoga

Här är led-modulen med inbyggd Dali

11 februari 2019  |  Text: Charlotta von Schultz

Svenska Optoga skippar drivdonet och bygger in hela Dali-enheten i en liten 230 V ljusmodul. Först i världen, enligt företaget.

– Vi är först med att krympa ner 230 V-drivare, Dali och led från en ganska stor klump till en liten modul. Det är helt unikt, säger Stefan Larsson, som är vd för det svenska belysningsföretaget Optoga.

Läs mer: Elfirma spänningssatte annans fulel – stäms efter villabranden

Den nya modulen heter Clara AC 230 VAC Dali. Den stora fördelen för elektrikern är att installationsjobbet blir smidigare.

Installatören behöver inte montera både ett bulkigt drivdon och en armatur. Det räcker med armaturen, säger Stefan Larsson.

Ljusmodulen har en bygghöjd på 6 mm och en diameter på 50 mmm, betydligt smäckrare mått jämfört med traditionella drivdon. En av de tekniska utmaningarna har varit att kunna blanda matningsspänningen på 230 VAC med lågspänningen för Dali-kommunikation på en så liten yta. Det har företaget löst genom att dela upp elektroniken i en starkströmsdomän och en lågspänningsdomän som är galvaniskt åtskilda. Lösningen är patenterad och innehåller flera nivåer av säkerhet för att möta de isolationskrav som finns.

Den nya modulen har samma verkningsgrad som befintliga ljuslösningar, enligt Optoga. Det innebär att även energianvändningen är densamma när ljuset lyser. Men i standbyläge är effekten lägre: 0,25 W. Kostnaden är i samma klass som traditionella led-drivare.

Läs mer: Nils fick sin Plejd-gateway – efter ett års väntan

Utvecklingen har gjorts på uppdrag av en stor europeisk armaturtillverkare, och Optoga har nyligen fått en första order på några miljoner kronor från samma tillverkare. Siktet är första hand inställt på exempelvis hotell och kryssningsfartyg, användare som vill ha snygg design och skapa olika ljusscenarier med hjälp av Dali.

Optoga har tidigare utvecklat en lösning som minskar flimmer utan att led-modulen behöver ett separat drivdon.  Elinstallatören rapporterade om det lilla integrerade drivsteget när det lanserades på belysningsmässan Light+Building i Frankfurt i fjol.

Fler nyheter