Logga in

Bakläxa för Vattenfalls anslutningsavgift – tog 180 000 kronor mer än skäligt

Publicerad
16 okt 2025, 05:06
| Uppdaterad
15 okt 2025

Ett radhusområde behövde gå upp i säkringsstorlek för att skaffa solceller och gemensam el. Elnätsägaren ville ha 300 000 kronor för besväret. Men solinstallatören gick till Energimarknadsinspektionen – och fick rätt. 

När ett radhusområde med åtta bostadsrätter i Märsta ville installera solceller på taken, och byta till gemensam säkring, fick de en saftig offert från elnätsbolaget Vattenfall – 300 000 kronor för fyra nyanslutningar.

Men det var fel enligt Energimarknadsinspektionen, Ei, som prövat ärendet åt solcellsinstallatören Moveco. Kostnaden var alldeles för hög.

”Vi vill ju ha mer grön el, men om solcellsinstallatörer behöver slåss mot nätägarna varje gång blir det svårt att genomföra.”

 Joel Hellström, moveco

Läs också:
Alla frågor om att installera solceller

Läs också:
Så håller de orderboken full i solcellskrisen

– Vi är väldigt glada för att vi har fått rätt. Samtidigt är det oroväckande att det blir fel på det här sättet. Det kan leda till att solinstallationer inte blir av, om bostadsrättsföreningar och villaägare tycker att projekt blir för dyra, säger Joel Hellström hos Moveco.

Energimarknadsinspektionen bedömde att kostnaden för elanslutningen i Märsta borde bli drygt 117 000 kronor. Alltså ungefär en tredjedel av vad Vattenfall offererat.

Joel Hellström. Foto: Marie Granmar

Skillnaden beror på att det i det här fallet inte handlat om nyanslutningar utom om en uppsäkring. För det får nätbolaget bara ta betalt för faktiska, skäliga kostnader enligt ellagen. Enligt Ei är det inte heller lämpligt att schablonberäkna anslutningsavgiften.

För beräkning av de faktiska kostnaderna använder Ei en kalkyl som följer branschstandarden EBR P2 (Elnätbranschens riktlinjer), 2025 års upplaga. 

Under Ei:s prövning av anslutningsavgiften i Märsta skickade Vattenfall in en kostnadskalkyl. Den visade på faktiska kostnader om 161 000 kronor.

– Alla hade ju sparat mycket tid om vi hade fått den offerten redan från början. I stället fick vi vänta fyra månader på handläggning, säger Joel Hellström som stött på liknande problem hos flera andra kunder. 

Han hoppas att felhanteringen handlar om okunskap hos handläggare, inte strategi från nätbolagen. För det blir väldigt ineffektivt om alla installatörer måste anmäla till Ei för att få en korrekt beräkning av anslutningskostnaden.

– Nätägarna borde följa lagen utan att först bli granskade, säger Joel Hellström.

Hur många som överger planer på att installera solceller, på grund av en avskräckande hög anslutningskostnad, vet han inte men tror att mörkertalet är stort. Tipset om att anmäla en felaktig offert till Ei har han fått från branschkollegor, och han vill föra budskapet vidare.

Läs också:
Så länge får solcellsägare vänta på nätanslutning

– Vi vill ju ha mer grön el, men om solcellsinstallatörer behöver slåss mot nätägarna varje gång blir det svårt att genomföra, säger Joel Hellström.