Var det företagets fel att myror förstörde spabadet?
När bubbelspat slutade fungera visade en noggrann undersökning att myror var boven i dramat. Men var det företagets fel? Kunden som inte ville inte stå för myr-notan gick till ARN för att få saken prövad.
Läs också:
Kunden: Elektrikern skruvade i proppen för dåligt – det orsakade vattenskadan
Läs också:
”Kostnaden sved – nästan hälften av vad värmepumpen kostat i inköp”
Det var när kunden skulle starta upp sitt bubbelspa som det inte fungerade. Badet, som inte ens var två år, hade gett upp och kunden bad säljaren om hjälp. Denne trodde att det var jordfelsbrytaren som gått sönder och skickade en ny, men problemet kvarstod.
Efter att ha fraktat badet till tillverkaren kunde det konstateras att förvisso hade jordfelsbrytaren fått in vatten – men det var inte det som var det stora problemet. Nej, när man plockade isär och tittade in i styrenheten framgick det att myror hade byggt bo där och förstört kretskortet.
Jordfelsbrytaren kunde företaget stå för, men för skadedjursangreppet avsade de sig ansvaret.
Det fick kunden att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, då hen tyckte att produkten var undermåligt konstruerad om det är så att myror kan ta sig in där de inte ska. Hen ville heller inte betala de 2 300 kronor som en sanering av badet skulle gå på.
Företaget å sin sida menar att de inte kan stå till svars för skadedjursangrepp och att myrbon inte är något som täcks av fabriksgarantin.
I sitt beslut skriver nämnden att det är konsumentköplagen som gäller och att fel som uppdagas inom tre år, och som fanns vid avlämnandet, är näringsidkarens ansvar. Dock är det svårt att påstå att skadedjursangrepp skulle vara ett material- eller produktfel. Därför avslår nämnden kundens önskan om att få kostnadsfri reparation.
Läs också:
Bilade av okänd elkabel – och kunden krävde ersättning
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen