Logga in

6 fel hemmafixare gör med wagos och ubåtar

Publicerad
25 aug 2025, 06:28
| Uppdaterad
22 aug 2025

Det är inte bara ”tomtehattar” som det är lätt att göra fel med. Inte heller ubåtar och wagos kommer undan amatörernas misstag.  

1. Kopparen går inte in tillräckligt långt in i wagon

– Jag antar att det är en anledning till att wagos numera är genomskinliga, för att man ska kunna se att man gjort rätt, säger Mathias Hultman. 

Torix:
5 fel hemmafixare gör med torix

När man hanterat snabbkopplingar på ett felaktigt sätt:
Tre rykande Elfels-klassiker med snabbkopplingar

2. Använda RK i wagos

Vissa typer av ledare ska inte användas i fjäderbaserade wagos. Ett  vanligt exempel är MK-ledare.

– Man ska inte använda mjukledare, MK, i wagos med fjäder, eller wago 2773. Om man exempelvis tar en gummikabel med tre ledare orkar den inte trycka undan fjädern i en klämma, eftersom den inte är gjord för det, säger Mathias Hultman. 

3. Skala av för mycket isolering

På snabbkopplingar från Wago finns anvisningar om hur mycket isolering som man ska skala bort. 

– Om man skalar bort för mycket isolering på ledaren får man en blottad, ledande yta, vilket blir en säkerhetsrisk. Det blir inte bra om någon kommer åt den ledande ytan. Det kan bli särskilt problematiskt om den ligger mot en annan fas eller mot jorden, säger Marcus Eklånge Gindemo. 

4. Skala av för lite isolering

– Skalar man av för lite isolering blir det snarare ett driftproblem. Man får inte en bra, kompakt yta i kopplingsklämman, eftersom det är isolering emellan. I en Wago kanske inte heller kopparn går in ordentligt i botten av klämman om isoleringen är i vägen, säger Marcus Eklånge Gindemo. 

5. Inte dra åt skruvarna i ubåten hårt nog

Mathias Hultman har kommit till många anläggningar där ubåtar inte skruvats åt tillräckligt hårt. Vissa gånger har han kunnat plocka bort ubåten utan motstånd.

– När ledarna blir belastade blir kopparen varm och tappar sin ursprungliga form. Är ubåten inte tillräckligt åtskruvad kan det leda till glappkontakt och i sin tur varmgång. 

Läs också:
Wago-skeptikern: För dyra, klumpiga och inte speciellt driftsäkra

6. Dra åt skruvarna i ubåten för hårt 

– Ska man exempelvis ansluta tre FK-kablar i en ubåt är det lätt att skruva för hårt och krossa kardelerna. Även om alla kardelerna är inne i ubåten kanske endast hälften av dem har tryck på sig och anslutningen blir sämre, säger Mathias Hultman.