Logga in

5 fel hemmafixare gör med torix

Publicerad
25 aug 2025, 06:29
| Uppdaterad
24 aug 2025

Både i gamla dosor och i ny installation används ”tomtehattar”. Snabbkopplingen med tvinnade ledare är inte särskilt förlåtande. Här är de fem vanligaste felen. 

Att skarva kabel i snabbkopplingar är något egenföretagaren Marcus Eklånge Gindemo gör ofta, både i villor och ute på lantbruk. Han föredrar att använda ubåtar, men poängterar att alla snabbkopplingar inte passar lika bra i alla situationer. 

Mer med Marcus Eklånge Gindemo:
Wago-skeptikern: För dyra, klumpiga och inte speciellt driftsäkra

Läs också:
6 fel hemmafixare gör med wagos och ubåtar

– Det gäller att använda rätt klämma för rätt tillfälle. 

Vad är Wago, Torix och ubåtar?

Vad är torix och är det samma som ”tomtehattar”?

Torix är den sortens snabbkoppling som också kallas ”tomtehatt” eftersom de ofta är röda, men de finns i andra färger och från andra varumärken än just Torix. 

Vad är Wagos?

Wagos är en annan huvudtyp av snabbkoppling. Wago gör klämmor med arm som Wago 221 och fjäderbelastade toppklämmor som Wago 773. Även om snabbkopplingarna med arm förknippas med Wago, som uppfann tekniken, finns samma sorts klämmor från många tillverkare.

Vad är ”ubåtar”?

”Ubåtar” är ett smeknamn för kopplingsplintar med skruv.

– Alla kopplingar kan bli farliga om man gör fel, det krävs alltid att man är noggrann. Jag gillar Torix, men man ser spår efter folk som inte kan använda dem.

Här listar Marcus Eklånge Gindemo fem fel som många gör när de använder torix och liknande toppklämmor. 

1. För stor toppklämma med för få ledare

Risken är stor att ledarna inte får fäste.  

– Är ledarna för få eller för små riskerar de att inte få fäste i en torix och glida runt på insidan av klämman. Det kan leda till varmgång. 

Marcus Eklånge Gindemo använder helst ubåtar, men även där kan problem uppstå.

– Har man en för stor ubåt kan ledarna hamna på sidan av skruven och riskera att inte få ordentlig kontakt. 

2. För liten klämma

– En för liten torix gör att ledarna bara fäster i toppen av kopparn, vilket inte är hållbart. 

Det är svårt att använda en för liten Wago, eftersom det inte går att få in en för grov ledare i en för liten Wago. Med Torix är det lätt hänt. 

3. Svårare att blanda FK och EK  

Det finns inget förbud mot att blanda flertrådig och enkeltrådig ledare i samma torix. Men Marcus Eklånge Gindemo undviker alltid det. Kablarna har nämligen svårare att få fäste mot varandra. Det är lätt hänt att en kardel sticker ut mot insidan av klämman, vilket kan leda till glappkontakt och varmgång. 

– Att blanda enkeltrådigt och flertrådigt brukar sällan bli bra. De är svåra att matcha med varandra i en torix. I en ubåt är det betydligt enklare. 

4. Kopparen är inte förtvinnad

I Wagos ska man inte tvinna kablarna i förväg, utan låta dem ligga platt för att kardelerna ska få ett ordentligt tryck. I en Torix är det däremot en fördel att tvinna koppartrådarna med varandra.

– Jag tvinnar alltid ihop ledarna innan toppklämman åker på. Då ser man att de ligger ihop på ett snyggt sätt. Jag brukar skala av fem eller tio centimeter av isoleringen och tvinnar ihop dem i förväg, och klipper sedan av till rätt längd. Gör man inte det är risken stor att en ledare glider runt i toppklämman och hamnar fel. 

När snabbkopplingar hanterats på ett felaktigt sätt:
Tre rykande Elfels-klassiker med snabbkopplingar

5. För många ledare i en klämma 

I en torix brukar Marcus Eklånge Gindemo inte skarva färre än tre ledare. Har man bara två ledare blir anslutningen sämre. Samtidigt är det viktigt att inte pressa in för många ledare. 

– Jag har sett fall där man blandat olika typer av kablar med olika storlekar, men även där man pressat in för många kablar i en toppklämma. Då fäster det bara i toppen av kopparn, vilket ger en sämre anslutning. Det är därför viktigt att följa tillverkarnas anvisningar.