När elmätaren blir konflikt – så agerar nätbolagen när kunder vägrar
En video där elnätsbolagets elektriker får assistans av polis för att ta sig in i en kvinnas lägenhet har väckt starka reaktioner. Men vad händer egentligen när en kund vägrar mätarbyte – och får nätägare stänga av elen?
Läs också:
Dyrt när mätarbytet gav 400V – men var inte felet egentligen i kundens central?
Läs också:
Rekordmånga elfel: ”Kunden hade ingen huvudsäkring eller servissäkring”
”De förbereder sig inte för framtiden – de installerar den inom dig.” Det menar kunden i Småland som in i det längsta försökte stoppa mätarbyte och i en uppmärksammad video på sociala medier dokumenterar hur ett elnätbolag samt polis tar sig in i hennes hem.
Videon har florerat i flera elektrikerforum där många tycker att nätägare bara borde stänga av strömmen för dem som trilskas. Men hur agerar nätbolagen när kunder inte vill byta mätare – och hur långt får de egentligen gå?
– Vi agerar i en väldigt regelverksstyrd bransch. Så det är många regler, men även skyldigheter som rör mätaren som vi har att förhålla oss till, säger Fredrik Forslund, chef mätinsamling på Telge nät, som påpekar att de aldrig haft ett fall bland sina kunder där det krävts låssmed och polis för att komma åt en mätare.
I Telge Näts fall drog utrullningen av nya mätare i gång maj 2023 och avslutades i slutet av 2024.
– Vi har 56 000 elnätskunder i Södertälje och Nykvarn och vi är supernöjda med att projektet gått så bra. Vi har hållit oss inom budget och tidsram, säger mätinsamlingschefen och fortsätter:
– Nu återstår bara två kunder utan ny mätare. Hos den ena ska vi snart byta, den andra inväntar vi domstolsbeslut för.
Så hur ser arbetsgången ut för ett nätbolag när en kund säger ”tack, men nej tack” till en ny elmätare?
– Det som reglerar är våra allmänna avtalsvillkor. Där står det att man som kund ska ge oss tillträde till mätarplatsen så att vi kan sköta den, insamla mätvärden samt se till att den är säker. Om de vägrar oss tillträde har vi ett företag som tar hand om den juridiska processen.
”Det kan vara lite olika saker som gör att folk motsätter sig utbyte. Det kan vara oro för strålning, att man inte vill släppa in folk i sin bostad etcetera.”
Här blir det sedan en flerstegsraket där nätbolaget efter att ha lämnat över till ombud påminner kunden att om de inte får tillträde går ärendet vidare i en juridisk process vilket innebär merkostnader.
– De kunder som först får ett kravbrev hör oftast av sig och vill boka en tid, de har oftast missat av olika anledningar och när det kommer ett kravbrev från ett inkassoföretag så tar man tag i det. De som väljer att gå vidare i processen har ofta starka skäl till att inte vilja byta elmätare och då blir det en process via tingsrätt och jurister. I de fall kunden förlorar står kunden även för elnätsbolagets arvoden i processen.
Fredrik Forslund säger att den absoluta merparten av kunder varit helt problemfria och att processen med att byta mätare varit strukturerad och välordnad. Han beskriver uppgraderingen av elmätare mer som ett it-projekt än ett eljobb. Men som videon visar, där kunden förvisso inte tillhör Telge nät, finns det vissa som motsätter sig och inte alls vill byta mätare. De kunderna är dock ovanliga.
– Det kan vara lite olika saker som gör att folk motsätter sig utbyte. Det kan vara oro för strålning, att man inte vill släppa in folk i sin bostad etcetera. För oss spelar det inte någon roll vad skälen är, vi måste kunna samla in data på ett rationellt sätt. Vi har ju lagkrav på 15 minutersinsamling och effekttariffer, då krävs mätare med nya funktioner, säger han.
Hur är det då för ett nätbolag. Kan de inte, som många kommenterar påpekade, bara ”klippa” strömmen?
– Vi är försiktiga med det, men som princip – ja, det kan man göra. Vi som elnätbolag vill gärna vara till hjälp för våra kunder och försöka undvika det, och det finns restriktioner för hur man får stänga av. Parametrar som att fastigheten kan ta frysskada eller att det finns livsuppehållande system. Men med det sagt, vi bryter strömmen till kunder för bristande betalning. Förvisso är det en annan process, men vi har det som alternativ att ta till om det är så att vi inte kommer åt de sista mätarna, säger Fredrik Forslund.
Acceptera eller få strömmen klippt… det låter som alternativen är få. Dock påpekar Telge Nät att de faktiskt tagit fram något av en mellanväg.
– Vi har lyssnat på de kunder som tycker att det är jobbigt och inte vill byta mätare av olika skäl. I villa så kan man få sin mätare flyttad till tomtgräns, men det får man ju bekosta själv. Men där har vi tagit fram en tjänst som är billigare för kunden. Det är en extern antenn där man drar en sändare till ett passande ställe. Det kräver fortfarande elektriker och en del jobb, men det blir billigare än om man ska flytta hela elmätaren. Men man är inte tvingad att ha el, att avstå är ju också en möjlighet. Om man däremot vill ha det, då gäller avtalet med villkoret om att ge tillträde, säger Fredrik Forslund.
Läs också:
22 smarta hustips från elektriker för att spara el (och 9 lite mindre seriösa råd)
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen