Logga in

Easees nya chef: ”Ambitionen är att bli ledande i Sverige”

Publicerad
19 jun 2025, 05:00

Efter säljstoppet i Sverige var Easee nere för räkning. Men gör bolaget comeback och nye chefen menar att de är starkare än tidigare – och målet är att återta den dominerande positionen.

Läs också:
Easee – historien från marknadsledande till säljstopp

Läs också:
Hur ska man hantera laddboxarna från Easee i dag?

För lite över ett år sedan avslutades turerna med Elsäkerhetsverket ingripanden mot Easee. Då hade det norska laddboxbolaget på mindre än ett år gått från att vara marknadsdominerande till snudd utraderat i Sverige. Men vad har hänt sedan dess? 

Man kan tycka det är udda att hela historien: ett abrupt försäljningsstopp, upprört tonläge och en juridisk process skulle resultera i något reellt och tydligt. Men icke. Det slutade med att Easee la ned sin överklagan, accepterade försäljningsstoppet, bytte dokumentation – och gick vidare. 

Men hur ser företaget på det hela med lite distans? Anthony Fernandez tog över som vd för Easee efter sommaren i fjol och som han ser det finns det ett tydligt före och efter ”Easee-gate”.

– Jag ser det som att vi verkligen kommit över en puckel. Hela historien var olycklig och det hade varit väldigt motigt innan jag kom. Men det vi vet är att det egentligen aldrig var något fel på våra produkter – vilket är viktigt. Visst, det var vissa tillkortakommanden som var vårt fel. Men vi har reflekterat över våra misstag och jag skulle säga att vi är starkare i dag. Vi har tagit det vi lärt oss av den här resan, säger han till Elinstallatören. 

Easee var tvingat till en hel del tuffa neddragningar på grund av försäljningsstoppet i Sverige samt den om osäkerhet det skapade. En stor del av arbetsstyrkan varslades  och företaget behövde pengar.
– Vi rekapitaliserade bolaget mot slutet av förra året med nytt kapital och det var ett viktigt steg för att stabilisera och ge oss andrum. Även i början av året tog vi in ytterligare kapital och de här pengarna har varit viktiga för oss för att kunna ta oss igenom den här processen. 

Men hur är det med uppföljningen till Elsäkerhetsverket? Efter att Easee accepterade myndighetens säljstopp landade det i att inga fysiska förändringar krävdes på redan installerade laddare. Däremot krävdes prognos över fel som drabbade laddarna samt avrapportering av verkligt utfall av antalet. Så hur ser det ut med det?

– Det är absolut ingen drama kring det där. Vi publicerar vår data publikt och har en dedikerad sajt för det. Där framgår alla fel som uppkommer och det har faktiskt blivit en bra lärdom för oss. Där kan vi se att vi har en av de mest pålitliga laddarna på marknaden.

Det är dock en sak att visa för myndigheter att det är säkert – en annan att övertyga installatörerna att komma tillbaka. När säljstoppet kom fanns det många elfirmor som kände enorm oro för vad det kunde betyda för dem. Så hur ska man återvinna förtroendet?

– Förtroende är blodet i vår industri. Det börjar på gräsrotsnivå och därför försöker vi ha så mycket kontakt med installatörer som möjligt, säger Anthony Fernandez.

Och arbetet har givit effekt. I Sverige går det allt bättre och från Easees håll ser man en väldigt tydlig trend – bolaget går bättre än marknaden i övrigt.

– I Sverige plockar vi marknadsandelar och jämfört med i fjol har vi femfaldigat vår försäljning under de första fem månaderna. 

Hur går det då med företagets arbete mot sin vision? Easee har tidigare sagt att målet är att bli det största bolaget inom den gröna omställningen i Europa till 2026 och i världen till 2031.

– Vi har stöpt om vår vision sedan jag började. Det handlar inte längre om storlek utan snarare om att stötta den gröna omställningen. Vi ska göra produkter för installatörer, energibolag och energiövergången.

I Sverige då, siktar ni inte på att återta er ställning som ni hade en gång. Ser du framför dig att ni kan bli så stora och dominanta som ni var innan säljstoppet?

– Ja, jag tror det faktiskt, vi är inne på den linjen. Det kommer kanske inte att gå så snabbt, men jag ser en positiv trend, installationssiffrona ser bra ut och vi får positiv respons från installatörerna. Vår ambition är att vara bäst samt ledande i Sverige, säger Anthony Fernandez.

Läs också:
Grossisten om laddboxmarknaden: ”Just nu är Easee väldigt starka”