Ibland kan även ”nollfel” vara fel
Lamporna blinkade och det luktade bränt i butiken när elektrikern Ivar Brenner rykte ut. Men han fick svårt att hitta felet eftersom fastighetsägaren inte släppte in honom i elcentralen.
Sent en torsdagseftermiddag i augusti fick elektrikern Ivar Brenner ett samtal från en kund i ett köpcentrum. Kunden beskrev det som att delar av butiken var utan ström. Direkt vid ankomst slog han av elen, eftersom det luktade bränt, lamporna blinkade och kontaktorerna i centralen stod och klickade. Ivan Brenner misstänkte att det rörde sig om ett nollfel.
Ännu ett elfel:
Torktumlaren kändes ”obehaglig att ta i”, sa kunden
Ännu ett elfel:
”Det fanns gamla kulokablar i papper”
– Efter felsökning och kontrollmätning kom jag dock fram till att felet inte var i kundens anläggning. Efter vidare diskussion med kund och köpcentrumets bevakningspersonal kom det fram att centrumledningen varken ville ringa ut en fastighetsskötare eller släppa in in mig i deras elcentraler.
I samråd med kunden beslutade sig Ivar Brenner att stänga av all el i butiken, för att inget mer i anläggningen skulle ta skada. Han kontaktade även Vattenfall, för att de också skulle kontrollera sin del av anläggningen. De försökte också komma i kontakt med en fastighetsskötare, men utan någon framgång. På grund av det fick de svårt att härleda var felet var någonstans.
– Men efter felsökning kom vi fram till att kundens anläggning inte hade några fel och att Vattenfalls avlämningspunkt och mätare inte heller hade några fel. Inkommande kablage till mätarblocket i butiken, alltså butikens första kopplingspunkt, hade ett fel på neutralledaren.
– Vi kunde dock inte härleda var kunden fick ström från canalisskenan, eftersom vi inte hittade deras kopplingsbox.
Dagen efter hade butiken fått tag på elfirman som hade avtal med köpcentret. Ivar Brenner mötte firman och de gick igenom hela anläggningen tillsammans. I cirka två timmar letade de efter påkopplingen på canalisskenan. Till slut hittade de den i grannbutikens undertak. Boxen saknade märkning och de var tvungna att följa kabeln hela vägen till kunden för att säkerställa att det var rätt box.
Ännu ett elfel:
Industrielektriker avslöjar farliga fel i nyinstallation – L3 utan spänning
Kunden klarade sig undan stora skador på sin anläggning, förutom att större delen av deras larmsystem slogs ut. Ivar Brenner vet inte varför neutralledaren hade brunnit av, men han gissar att det beror på att ingen hade varit inne i boxen på över tio år.
– Jag har varit med om många knepiga fastighetsägare som inte vill skicka ut fastighetstekniker. Men när man har dykt upp för att felsöka och informerat om ett fel på fastighetsägarens sida brukar de förstå och skicka ut någon direkt. Men inte denna gång, butiken fick hålla stängt i 24 timmar på grund av ett sådant simpelt fel.
Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få nyheter, tips och bevakningar rakt ner i inkorgen