Logga in

Vanligt fel kan göra kraftfulla snabbladdare livsfarliga

Publicerad
22 apr 2024, 05:31
| Uppdaterad
19 apr 2024

Det finns 3 000 snabbladdare i Sverige, men ibland är de ur funktion. Ovana hos de som laddar är ofta orsaken. Ett relativt vanligt handhavandefel kan leda till livsfara för tredje man.

Infrastrukturen med snabbladdare växer snabbt, vilket innebär en hel del arbete för att hålla dem säkra. Bortom det schemalagda underhållet handlar mycket av servicen kring annat än elfel och kan då hanteras av kundtjänst. Men vid akuta händelser, eller saker som kan vara potentiellt farliga, då griper beredskapsorganisationen in och skickar ut närmsta tekniker.

Läs också:
Quiz: Vad kan du egentligen om snabbladdare?

Läs också:
Han fixar snabbladdarna: ”Regn eller snö kan förstöra komponenterna”

– Det tekniker gör på plats är att felsäkra. Gången är: Titta på det enkla först. Är säkringen hel, har du matning, har du spänning fram. Luktar det bränt, kan du se någon skada på utrustningen? När du kunnat konstatera vad som hänt blir det sen till att koppla bort eventuell terminal, uttag, laddare eller i värsta fall – hela anläggningen.

Det säger Anders Tollén, förvaltare och elanläggningsansvarig för Vattenfall Incharges publika laddnätverk i Sverige. 

Vad är det då som oftast fallerar på snabbladdarna? Jo, svaret är, som så ofta, handhavandefel. Ibland harmlösa som kan lösas av kundtjänst med ett tålmodigt samtal, men även sådana som genererar utryckning.

– Tittar vi på mängden rapporterade fel… är de ofta relaterade till ovana att ladda, inte fel på laddarna. Men går vi på utrustningen är det tappade laddhandskar, så att de spricker, som är vanligast. Då måste vi åka ut och avlägsna, eller ersätta, den laddkabeln så fort som möjligt. Detta för att skydda tredje man.

Hur ser det då ut beroende på var laddarna står? Är det värre slitage och mer fel om de står i kalla nord, i stekande sol i Skåne eller för den delen i saltstänk i Bohuslän?

– Över tid kan det kanske vara så, framförallt tänker jag västkusten och marinmiljö där det är högre salthalter. Men trafikmiljön är ju även den ganska elak med det saltblandat damm som kommer. Därför är det så viktigt med filterbyten så att vi får rätt luftflöde genom. Men även korrosion är viktigt att titta på över tid.

Hur ofta laddarna behöver underhållas styrs dels av lagmässiga krav, men framförallt är det tillverkarnas rekommendationer som råder

– Det är kylning och filter som man måste se till att det fungerar. Samt att vi måste försäkra oss om att anläggningarna är elsäkra för tredje man. Det här är vid en vanlig intervallservice, det blir ju annorlunda när det är något som ska hanteras utanför detta.

Anders Tollén säger att mycket av servicearbetet i dag är digitalt och kan skötas på distans. Man ska enligt honom även vara medveten om att segmentet snabbladdare är ungt och att det sker mycket förbättringar både i design, utveckling och mjukvara för varje år som går. Som ett tydligt exempel på hur snabbt utbyggnaden går berättar han att Vattenfall under kommande år planerar att fortsätta expandera och installera ungefär lika många snabbladdningspunkter som man redan har i drift i dag.

Det här påverkar självklart organisationen som behöver växa med det ökade ansvaret.

– Det är rätt mycket folk som ska in och det är ju en hel del utbildningskrav på de elektriker som ska jobba med det här. I dag har vi ungefär 30 personer som åker på dessa serviceärenden, men det ökar snabbt, för bara tre år sedan var det fyra. Hur det ser ut om fem år… ja, det beror lite på. Det kommer nya krav vi måste möta. Sen har vi den tunga trafiken att ta hand om och utöver det ska vi fylla på med nya laddare samt byta ut gamla på de befintliga sajterna. Att elbilsförsäljningen bromsat in lite grann, det ger oss ett andrum så att vi hinner bygga i fatt – för vi ligger lite efter, säger Anders Tollén.