Logga in

7 saker som utmärker branschens största företag

Publicerad
21 jun 2023, 16:32

Bravida kniper återigen förstaplatsen på listan över branschens största bolag. Många andra bolag fortsätter att växa – men förvärvsdriven tillväxt har med stigande räntor blivit dyrt. Vi har kartlagt vilka bolag som har dragit i handbromsen och vilka som fortsätter gasa. 

Vad har hänt sedan i början av 2022, då vi presenterade en kartläggning av branschens största koncerner, deras tillväxtplaner och omsättning?

Svaret är – mycket.

Det pågår en omstöpning av branschen och dess företag, vilket genomsyrar listan.

Chefredaktör Fredrik Karlsson analyserar i sju punkter.

Läs också: vi har hela listan
Här är de 30 största företagen i branschen

1. Storbolagen fortsätter växa

Bravida är fortfarande störst och växer både genom att köpa bolag och organisk tillväxt. 

Instalco har slagit av något på förvärvstakten i år men förra året var tillväxten hög vilket gör att den svenska installationsverksamheten omsätter 10 miljarder kronor, lika mycket som Assemblin som delar andraplatsen.

2. Bolagen som slår av på köptakten

Det har blivit dyrare att köpa och driva bolag på lånade pengar – det syns i samhället i stort och även på installationsmarknaden. 

Storskogen med Tradera-grundaren Daniel Kaplan växte under några år snabbt och installationsbolagen i koncernen omsätter sammanlagt 2,2 miljarder kronor. Men bolaget har styrt om kursen, åtminstone för tillfället, på grund av höga räntor. Nyligen såldes målerikoncernen Dextry.

–  I nuläget är fokus på organisk tillväxt och lönsamhet. Förvärvstakten förväntas fortsätta vara mer återhållen än under senare år till dess att Storskogen uppnår en lägre skuldsättningsgrad, kommenterar Thomas Larsson, ansvarig för installation inom Storskogen.

3. Ivrigaste uppköparna

De bolag som är ivrigast med att köpa bolag just nu är Sparc, Hjo Installation och Comfort.

Sparc har nått en omsättning på 1,4 miljarder kronor fördelat på 56 bolag inom VVS, el, tele, datateknik och automation samt lås, larm och passersystem. I år har Sparc i snitt presenterat ett nytt förvärv varannan vecka, totalt 10 bolag. Grundaren och vd:n Erik Björklund ”beaktar marknadsläget som övriga”.

– Dock ser vi möjligheten till att genomföra fina förvärv då andra kanske håller tillbaka. Vi ämnar fortsätta växa organiskt och via förvärv och är rustade för detta, säger han.

Hjo Installation sprängde nyligen tvåmiljardersvallen i rullande omsättning efter en rejäl shoppingtur i Norrland, som resulterade i nio nya bolag.

– Nu är vi 50 bolag, omsätter 2,3 miljarder och har över 1 000 anställda. Det är häftigt och nu är vi snart halvvägs till ett av våra delmål om en omsättning på 5 miljarder. Men jag är mest glad att vi har en lönsamhet över branschsnittet, säger Christoffer Olbrich.

Läs också:
kabelgurun

Läs intervjun med Sparc-grundaren Erik Björklund
Gustav Mandelmann: ”Möllor är inget nytt i den här delen av landet”

4. Entreprenöriella ledare

När Christoffer Olbrich lyckats kommer Hjo Installation att vara en av de främsta aktörerna i installationsbranschen – och det har jag mött fler som tänker vara. Nämnde Erik Björklund på Sparc är en och nyligen intervjuade jag Sandbäckens nye koncernchef Christoffer Järkeborn med en massa energi att få bolaget att växa.

– Förra året växte vi med 50 procent och närmade oss  en omsättning på 2,5 miljarder. Jag har lagt en strategi om att vi ska växa till fem miljarder i omsättning, förvärva eller starta 50 nya bolag och ha 500 miljoner kronor i vinst. Det ska vi ha nått inom fem år, fast det får gärna gå fortare. Då är vi en av de största installationskoncernerna, sa Christoffer Järkeborn.

Klas Larsson och Currentum har en något mer tillbakalutad framtoning. Men låt inte skenet bedra, han är entreprenör ut i fingerspetsarna och det är en spelare som omsätter fem miljarder redan idag – och de är långt ifrån nöjda med det.

– Vi har bestämt att bli en av Nordens ledande installationskoncerner och växer, främst genom förvärv, oftast känner vi någon i bolagen vi köper. Vi är lite mer än 50 bolag efter drygt två år i en renodlad installationskoncern som köper stora, mogna och välskötta bolag med stark ställning lokalt. Bolagen ska vara självständiga men samverka, säger Klas Larsson, vilket låter bekant från andra bolag. Inte ett enda på VVS-Forums lista har som mål att hitta misskötta bolag och vända omsättningen. Idén är alltid att bra bolag ska bli ännu bättre i en koncernmiljö.

Enda bolaget från förra årets lista som inte finns med i år är Ipart, bolaget som Klas Larsson var med och grundade. 

– Vi funderade väldigt mycket innan vi bestämde oss för att sälja. Vi läste samtidigt Elinstallatören och VVS-Forums kartläggning av alla tillväxtkoncerner som gjorde samma sak. Slutsatsen var att alla kommer inte att lyckas. Vi ville vara en av dem som lyckades och såg att vår chans skulle öka i ett större sammanhang.

När så möjligheten att gå in i Currentum och själv bli koncernchef dök upp så blev det så.

Läs också intervjun med Klas Larsson
Elfelskalendern lucka 4: ”Fantastiska människor till hempulare som kan/vet allt”

Läs också intervjun med Christoffer Järkeborn

5. Solcellsbolagens storstilade entré

En stor nyhet på årets lista är att inte mindre än fyra solcellsbolag finns med: Svea solar, Soltech, Sesol och Solkompaniet.

Det beror delvis på att vi inte räknade in hela bolagens omsättning förra året, utan lyfte ut ren elinstallation, men nu ser vi hela solcellsverksamheten som installation.

Att fyra solcellsbolag tagit sig in beror också på att företagen har en extrem tillväxt. 2022 omsatte bolaget två miljarder kronor och under 2023 tänker man dubbla det. (Siffran i sammanställningen är vårt försök att uppskatta storleken på den svenska delen) 

Solcellsbolagen växer främst växa organiskt, inte genom att köpa bolag, även om Soltechs start präglades av uppköp.

6. Nischbolagen på frammarch

Sen har vi en rad andra nischkoncerner på listan, som två kylkoncerner. Både Francks och Nordic Climate group är gott och väl över miljarden i omsättning  (se särskild intervju med Fredrik Gren, vd för Nordic Climate Group).

Läs intervjun med Fredrik Gren
Vad krävs för att reparera trasiga arbetskläder?

7. Kedjorna som blir koncerner

Vi måste ju också notera förra årets sistaplats – Comfort, kedjan som blev koncern men inte hade ett enda bolag utan kvalade in tack vare ambitioner. Och som det köpts bolag. Två miljarder kronor omsätter de sammanlagt nu och enligt vd Göran Swederus som jag når på en flygplats någonstans i landet är det inte över.

– Vi ska fortsätta växa under kontrollerade former att bygga långsiktigt. Vi siktar mot att en börsnotering 2025, säger han.

Även Nordic climate group är ju sprunget ur en kedja, gamla Tesab.

Jämför med förra årets lista
Hur många uttag ska det vara egentligen?