“Det exploderade som tusan”

Publicerad 26 feb 2018, 10:20

Katarina Berglinn stod i tvättstugan när branden började. Turligt nog hade hon varit på brandövning veckan innan och visste att vatten inte släcker en elbrand.

Katarina Berglinn i Borlänge stod i tvättstugan och hörde från hallen att det började fräsa från dotterns hoverboard.

– När jag tittade dit flög det elddelar i luften  – det exploderade som tusan, säger Katarina Berlinn till Mora Tidning (betallänk).

Läs mer: Därför brinner hoverboarden men inte borrmaskinen

”Det kunde ju ha exploderat mer, då kanske jag hade blivit av med fingrarna också. Man tänkte ju inte riktigt klart.”

Katarina Berglinn, släckte branden i dotterns hoverboard.

Till att börja med var branden så intensiv att hon inte kunde närma sig alls, men så fort den lugnade sig något ryckte Katarina sladden ur vägguttaget. Hon täckte hoverboarden med en matta för att kväva branden. Helt rätt agerat, fick hon reda på av räddningstjänsten som var snabbt på plats eftersom brandvarnaren var kopplad till ett överningvakningslarm.

Läs mer: Hoverboard trolig orsak till husbrand – igen

Katarina Berglinn hade veckan innan branden varit på brandövning och visste därför att släckning med vatten är fel metod mot en elbrand och att den istället måste kvävas. Det enda hon ångrar är att hon bar ut hoverboarden ur huset.

– Det kunde ju ha exploderat mer, då kanske jag hade blivit av med fingrarna också. Man tänkte ju inte riktigt klart, säger hon till Mora Tidning (betallänk).

Läs mer: Här är elprylarna som orsakar bränder

Brandförloppet var snabbt men trots att Katarina snabbt kunde kväva elden förkolnades en byrå och golvet skades. Giftig plaströk spreds i hemmet och saneringen tog tolv dagar. Dessutom blev det ett drygt jobb för familjen att ta hand om alla saker som saneringsfirman tvättat. De hade gått igenom garderober i hela huset och allt stod i säckar i hallen.

Händelsen inträffade runt jul för ett år sedan och Katarina är glad att hon var hemma.

– Annars hade hela huset brunnit ner.

Hoverboarden köpte familjen på nätet och nätbutiken gick inte att få tag på via telefon. När Katarina försökte få ersättning från nätbutiken för självrisken hänvisade företaget bara tillbaka till försäkringsbolaget och hördes sedan inte av.

Läs mer: Risk med nya elprylar i gamla hus