”Ta betalt för tjänsten” – 6 tips vid prissättning och materielinköp

Publicerad 26 sep 2017, 15:57

Efter att en saltad nota har fått syrliga kommentarer i sociala medier ger Reijo Mustonen, expert på branschekonomi på Installatörsföretagen, några goda råd. Det här kan vara bra att tänka på kring prissättning och så kan ni effektivisera ert materielinköp.

Reijo Mustonen.1. Ta betalt för tjänsten. Det ni utför som elinstallationsföretag är montering, driftsättning av elanläggningar och installation. Att förmedla materiel är bra men ska inte vara det som styr priset på helheten.

2. Samla era inköp så mycket som möjligt hos en leverantör, spreta inte överallt.

Saltade notan på Facebook: Han försvarar saltad nota

3. Jaga inte alltid efter det lägsta priset. Kolla i stället vad ni får för kvalitet och support. Leverantörerna med det billigaste materielet kanske inte ger den bästa supporten.

4. Utnyttja leverantörernaslogistikförmåga. Hämta inte själv, utan låt leverantörerna köra ut materielet. Det kostar inte extra, utan ni betalar för det oavsett om ni använder det eller inte.

Mer om materielval: Reklam för golvvärme riktade sig till Hemmafixare

5. Se till att ha bra framförhållning så att det inte blir så akut. Kan ni visa för leverantören att ni har alltid 2–3 dagar innan ni behöver materialet har ni goda möjligheter att förhandla om priset.

6. Välj ut standardmateriel i företaget. Använd en typ av strömställare, vägguttag och så vidare, då kan ni kanske få bättre priser på just det materielet.