Logga in

De vågade starta eget mitt i lågkonjunkturen

Publicerad
17 jun 2024, 07:00

Att starta företag i brinnande byggkris låter inte som någon bra idé. Men det gjorde killarna bakom Hållbar El i Södertälje. Hur har det gått?

Tre Södertäljekillar i 30-årsåldern ville gå vidare från att bara hjälpa varandra med installationsjobben till att starta en gemensam firma. Efter snart ett halvår konstaterar de att det var en lysande idé och att det nu är dags att gå vidare. Hållbar El, som företaget heter, har så mycket uppdrag att det krävs personalförstärkning.

– Vi har akut behov av en montör till, men vi våndas lite över det, berättar Filip Henlöv, en av de tre delägarna. Tillsammans med Anton Eriksson, som driver systerföretaget Hållbar VVS och Felix Hagström, som driver ett företag inom fastighetsförvaltning, bekymrar han sig lite över hur man säkerställer att den förste anställde har samma syn och idéer kring hur man gör ett hållbart eljobb som ägartrion har.

En annan som vågade:
Ida startade elfirma – direkt efter plugget

”Hållbarhet” är mycket mer än bara ett trendigt begrepp i företagsvärlden för de tre ägarna av Hållbar El. Det är grunden för hela deras affärsidé.

– Först och främst handlar det om att vi vill skapa hållbara relationer till våra kunder, uppdragsgivare och samarbetspartners. Vi ska vara en partner som man kan lita på och som ställer upp till hundra procent från start till mål. Vi vill inte lämna ifrån oss något jobb som inte är tip-top. Felix Hagström tycker att installationsbranschen blivit lite smutskastad på senare år och förklarar att Hållbar El vill jobba för att bryta ner de fördomar som råder i branschen. Han har egen erfarenhet av att det kan krävas en hel del ”dagispassning” av hantverkare och andra han anlitar.

– Du måste hela tiden kolla upp att folk har gjort det dom sagt att de ska göra. Sådana vill inte vi vara – vi förvarnar alltid kunden om det ser ut att bli förseningar. Det brukar uppskattas, konstaterar Felix Hagström. 

Alla tre delägarna tror starkt på framtiden. Nu är det dags att ta nästa steg och anställa den förste medarbetaren. Foto: Peter Knutson.

– Vi tre ägare har stöttat varandra tidigare med våra olika kompetenser och kände i slutet av förra året att vi skulle kunna ta steget fullt ut och starta något gemensamt, förklarar Felix Hagström. Den som tog det slutliga initiativet var Anton Eriksson som drog i gång på egen hand ett par månader innan Felix och Filip kom in i bilden. 

– Jag hade mycket jobb med värmepumpar och annat som krävde att jag tog in hjälp från olika elfirmor och insåg att det skulle vara lönsammare att göra dem i egen regi, säger Anton. Eftersom han inte själv är elutbildad så bad han Filip Henlöv stiga in i företaget som behörig installatör. Filip hade tio år bakom sig som serviceelektriker och arbetsledare på en elfirma i Västerås.

Felix Hagström har jobbat många år med fastighetsförvaltning så han förde med sig en mängd kontakter med fastighetsbolag in i boet när han anslöt vid årsskiftet. Och ett brett kontaktnät med byggare och installatörer som han anlitar i sin verksamhet.

– Det hjälpte oss att komma i gång snabbt. Vi tog faktiskt in de första uppdragen innan vi startat företaget rent formellt, för vi ville ha en kassa i bolaget från dag ett, säger Filip Henlöv. Han medger att det ändå kändes lite nervöst att ”rycka bort plåstret” och stå på egna ben, men att hela gänget var trygga i att det fanns jobb så det räckte till och blev över.

– Vi har aldrig varit bekymrade över att inte ha uppdrag så det räcker, instämmer Felix Hagström. Han förklarar att han och hans två kompanjoner känner sig trygga med att Hållbar El har många samarbetspartners som kan rycka in när det uppstår toppar i uppdragsflödet.

Hållbar El och Hållbar VVS har många projekt tillsammans. Kunder är fastighetsbolag som Felix fört med sig in i verksamheten, byggfirmor som behöver installationshjälp och villakunder. Badrumsrenoveringar, utbyggnadsprojekt och belysningsbyten har dominerat verksamheten det här första året.

– Vi bytte all ytterbelysning på en stor Rusta-butik och satte in 200 nya armaturer i en tandläkarmottagning, berättar Filip Henlöv. Just nu nöjer sig Hållbar El med lite mindre eller medelstora projekt, det är storleken på företaget som sätter gränsen. Mest är det Anton och Filip som är ute och jobbar med projekten, Felix har dagarna fyllda med att sitta som spindeln i nätet för sin egen verksamhet.

– Men vi deltar ändå alla tre på olika vis och försöker langa uppgifter mellan oss. Här på kontoret i Moraberg är det i regel tomt på dagarna, säger Filip Henlöv. Med hjälp av digitala stödsystem som Bygglet och Fortnox klarar ägarna sin del av det administrativa när det praktiska arbetet är klart för dagen. Bokföring och ekonomi har de lagt ut på en redovisningskonsult.

– Själva fokuserar vi på installationsjobbet, det är där vi kan göra mest nytta och dra in pengar till verksamheten, menar Filip Henlöv.

Tips om hur man startar:
Nio tips om att starta elfirma

Tänkte efter före

Anton, Felix och Filip uppmanar alla som funderar på att starta eget att göra sin hemläxa först. Här är några viktiga saker att tänka på och reda ut:

  • Om ni är flera från starten så se till att ta juridisk hjälp med att upprätta ett bra och heltäckande aktieägaravtal. Prata igenom hur beslutsfattandet i företaget ska fördelas och sätt alla punkter som ni enas kring på pränt.
  • Var öppna och transparenta i diskussionerna, tala klarspråk och se till att var och en får säga vad han tycker.
  • Gör en affärsplan och sätt upp vilka mål företaget ska uppnå.
  • När ni gör en budget – tag ordentlig höjd för ”småkostnader” som arbetskläder, verktyg, utrustning, kontorsmateriel och liknande. Det är väldigt lätt att underskatta dem.
  • Kolla in hur prissättningen för jobben ser ut bland konkurrenterna på orten, räkna fram vilka kostnader ni har som timdebiteringen ska täcka och bestäm en strategi för var på timprisskalan ert företag ska finnas. Med höga kvalitetsambitioner kanske ni kan lägga er lite över andra som inte lägger lika mycket fokus på att leverera ett perfekt resultat. 
  • Var lyhörd för kundernas reaktioner på prissättning, hur ni utfört ert arbete och liknande.