Hur fungerar samarbetet med nätägarna?

Publicerad 8 feb 2016, 15:02

Efter vår artikel om Yngve Svensson utanför Skövde som fick sitt installationsmedgivande tillbakadraget på felaktig grund vill vi höra mer från er elinstallatörer om era erfarenheter av relationen med nätägarna.

Får du inget installationsmedgivande fast kablarna är tillräckligt grova? Eller har du andra problem i samarbetet med nätägaren? Tre dagar tog det för Yngve Svensson att få beskedet, som visserligen drogs tillbaka sedan, hur lång tid får du vänta på besked från nätägaren?  

I vår tidigare artikel beskrev vi situationen för elinstallatören Yngve Svensson utanför Skövde som stötte på patrull när han skulle säkra upp ett asylboende. När hans installationsmedgivande oväntat drogs tillbaka hävdade han att kabeln var felregistrerad i nätägarens datasystem – och fick rätt. Han är övertygad om att många elfirmor har liknande problem, medan nätbolaget ser det som ett klagomål från en enda person.

Nu vill vi undersöka om problemet är generellt. Hör av dig till Elinstallatörens reporter Charlotta von Schultz och berätta hur ditt samarbete med nätägaren fungerar.