Logga in

Energibolag stoppade installatör

Publicerad
8 feb 2016, 11:19

Propparna gick och flyktingarna frös. Men elfirman fick inte säkra upp asylboendet till 100 ampere. ”Nätägaren sa att kablarna var för klena, fast de inte var det. De har ingen koll på sina kablar”, säger installatören Yngve Svensson. Först när tidningen Elinstallatören kontaktar Ellevio får han grönt ljus.

En söndagseftermiddag i mitten januari fick elinstallatören Yngve Svensson ett desperat telefonsamtal. Propparna gick stup i kvarten på det nya asylboendet utanför Skövde. Det var 15 minusgrader, och de 70 flyktingarna hade varken värme eller vatten. Yngve Svensson, som drivit företaget Värings el i 30 år, såg uppdraget som ett rutinjobb: 63 ampere-säkringarna behövde bytas till 100 ampere så fort som möjligt.

Läs Ellevios svar: ”Elinstallatörerna är viktiga ambassadörer för oss och det är viktigt att de tycker att vi är enkla att ha att göra med.”

Allt började bra. Nästa morgon gjorde han en föranmälan till nätägaren Ellevio. Tre dagar senare fick han installationsmedgivandet som gav grönt ljus för uppsäkringen – elnät och kablar skulle stå pall för 100 ampere. Veckan därpå skickade Ellevios underleverantör mätarplint och strömtransformatorer till mätaren, vilket krävs för den högre strömstyrkan.

”Då säger handläggaren plötsligt att kablarna är för klena enligt deras datorsystem. Och han drar in installationsmedgivandet som jag fick veckan innan – helt obegripligt.”

Yngve Svensson.

Nu var Yngve Svensson redo att göra installationen. När mätaren skulle tas bort slog han en signal till nätägaren Ellevio. Hur skulle de lägga upp arbetet så att boendet blir strömlöst så kort stund som möjligt?

– Då säger handläggaren plötsligt att kablarna är för klena enligt deras datorsystem. Och han drar in installationsmedgivandet som jag fick veckan innan – helt obegripligt, säger Yngve Svensson.

Enligt handläggaren hade kablarna till boendet bara 10 kvadratmillimeters area. Alldeles för lite för 100 ampere. Yngve Svensson tyckte att det lät märkligt att kablarna skulle vara så klena. Han åkte dit och tog sig en titt i elskåpet – och gjorde direkt bedömningen att det rörde sig om betydligt grövre kablar. Efter 30 år som elinstallatör känner han igen en 10-kvadratare när han ser den.

”Det är fruktansvärt när värmen försvinner mitt i vintern. Vi har 70 personer från varmare länder som sitter här och fryser.”

Jeaneth Franke

– Och här satt minst 25-, förmodligen 35-kvadratare. Men när jag ringde Ellevio så vidhöll de att kablarna var 10 kvadrat, för det är det som står i datasystemet, säger han.

När tidningen Elinstallatören besöker asylboendet i början av februari är situationen besvärlig för föreståndaren Jeaneth Franke.

– Det är fruktansvärt när värmen försvinner mitt i vintern. Vi har 70 personer från varmare länder som sitter här och fryser, säger hon.

Hon berättar att hon ringt Ellevio och bett dem att komma och titta på kablarna. Hon har fotat kablarna och sms:at bilden. Utan resultat.

Först när tidningen ringer nätägaren tar det fart. Efter några timmar har en person skickats ut – som konstaterar att kablarna är tillräckligt grova. Kabeln var feldokumenterad i systemet.

Nu får Yngve Svensson tillbaka sitt installationsmedgivande. Han blir också uppringd av en handläggare som berättar att han får plocka ner mätaren själv. Sedan får anläggningen klara sig utan mätare tills en montör från Ellevios underleverantör kommer till platsen.

– Det är en nyhet för mig, och en jättebra lösning för oss installatörer, säger han.

”Jag tillbringar timmar i telefon, och det är timmar jag inte kan debitera för. De har ingen koll på sina kablar, och datasystemet stämmer inte med verkligheten”

Yngve Svensson

Ellevio bekräftar att Yngve Svensson tidigare har fått fel information gällande mätaren och huruvida han kunde ta bort den befintliga mätaren för att utföra sitt jobb.  Nu har gruppen som hanterar liknande ärenden på företagets kundservice fått tydligare instruktioner.

Yngve Svensson berättar att han har fått felaktiga kabelbesked även tidigare. I somras skulle han säkra upp ett jordbruk från 35 till 63 ampere för att klara en ny spannmålstork. Då nekades han först installationsmedgivande med motiveringen att kablarna var för klena: bara 10 kvadrat. När Ellevio sedan skickade ut en montör så visade det sig att kablarna även den gången var tillräckligt grova – och Yngve Svensson fick sitt installationsmedgivande.

– För mig innebär sådana här problem en massa onödig tid. Jag tillbringar timmar i telefon, och det är timmar jag inte kan debitera för. De har ingen koll på sina kablar, och datasystemet stämmer inte med verkligheten, säger han.