”Rådgöra med kunder om elinstallationer ska inte göras av våra säljare”

03 februari 2020  |  Text: Henrik Sannesson

Elsäkerhetsverket krävde nyligen att Elgiganten svarade på frågor om installationstjänster. Nu svarar bolaget hur det ska undvika liknande situationer igen.

Vad sade egentligen säljaren på Elgiganten i Borlänge till kunden? Enligt Elgigantens svar till Elsäkerhetsverket har säljaren uppgett till bolagets huvudkontor att han sade följande: "vår montör är inte behörig för ny-dragning av el men behörig att göra fasta anslutningar av vitvaror”. 

Första artikeln: Elsäkerhetsverket synar Elgigantens installationer

Det var i december som kunden köpte en ny induktionshäll. Kunden reagerade mot att priset för installation bara skulle vara 295 kronor. Han skriver i sin anmälan till Elsäkerhetsverket att säljaren förklarade det låga priset med att eljobben skulle göras av en kunnig el/telefonmontör eftersom "du får som privatperson koppla in el på redan framdragna lösa kablar”. 

Med bakgrund i kommunikationsproblemen skriver bolaget att kompetensen lokalt behöver bli bättre.

Håkan Svanström om Elsäkerhetsverkets granskning: ”Elgiganten har hittills varit duktigt på att friskriva sig från ansvar”

"Elgigantens huvudkontor ser, med bakgrund av det som säljaren säger sig ha sagt samt det som kunden skriver, ett behov av att stärka kompetensen hos våra medarbetare i Borlänge samt förbättra kontakten mellan butikens säljare och de samarbetspartner som används för dessa installationer."

 

Skräckhistorier från belysningsavdelningen: ”Den där lampan, blir den väldigt mörk när man släcker den?”

Elgiganten tydliggör också att företaget inte säljer elinstallation men väl tjänsten att ansluta och koppla loss vitvaror på befintliga uttag. 

”Att rådgöra med kunder om elinstallationer ska inte göras av våra säljare utan de ska hänvisa frågande kunder till våra samarbetspartners alternativt företag/elinstallatörer med auktorisation hos Elsäkerhetsverket” 

Elgiganten skriver i sitt svar till Elsäkerhetsverket att företaget inte sålt eller utfört en installation hos anmälaren. Företaget anser också att anmälaren uppgett ett felaktigt pris för tjänsten. För 1198 kronor inklusive moms skulle kunden får varan hemkörd, inburen och installerad på ett befintligt uttag.

Fler nyheter