Elsäkerhetsverket synar Elgigantens installationer

13 januari 2020  |  Text: Charlotta von Schultz

Vem installerar era produkter? Och vad säger ni till kunderna?  Butikskedjan krävs på svar i Elsäkerhetsverkets tillsyn.

När en privatperson köpte en ny induktionshäll hos Elgiganten i Borlänge i december erbjöd sig butiken att även installera spishällen. Kunden tackade ja – men reagerade på att den fasta installationen endast skulle kosta 295 kronor. ”Det täcker inte ens transportkostnaden för en riktig elektriker” resonerade hen.

Ur arkivet: Kolla in elfelen som fick Elsäkerhetsverket att klippa strömmen

Kunden frågade därför om det var en behörig elektriker som gjorde eljobben. Säljaren svarade att eljobben istället görs av en kunnig el/telefonmontör eftersom ”du får som privatperson koppla in el på redan framdragna lösa kablar”. Kunden protesterade, men säljaren stod på sig. Detta enligt kundens anmälan till Elsäkerhetsverket.

Myndigheten slår fast att det är ett auktorisationskrävande elarbete att koppla loss och ansluta en fast installerad spishäll. Och budskapet att privatpersoner får koppla in el på framdragna lösa kablar är regelvidrigt. Elsäkerhetsverket förelägger nu Elgiganten att redogöra dels för sin syn på uppgifterna i anmälan, dels för vilka företag som anlitas för att göra auktorisationskrävande elinstallationer.

- Vi som myndighet vill att privatpersoner ska få rätt information och det tror jag att även Elgiganten vill. Elgiganten har visserligen inte något krav på sig när det gäller sådan information eftersom de inte är ett elinstallationsföretag. Men det är så klart jättebra om vi tillsammans med återförsäljare av vitvaror kan vi nå ut med information om vilket regelverk som gäller vid auktorisationskrävande elinstallationer till privatpersoner. Det kan ju hindra att olagliga elinstallationer sker om kunderna gör elinstallationer själva, säger Jimmy Grilfve som är handläggare på Elsäkerhetsverket.

Läs mer: Oregistrerad firma fick vite – gör reklam för eljobb ändå

Elgigantens kommunikationschef Li Persson bekräftar att företaget har fått information om att Elsäkerhetsverket har påbörjat ett tillsynsärende.

– Med den informationen vi har just nu ser det ut som att det har skett ett missförstånd i kommunikationen mellan en av våra medarbetare och kunden i fråga, vilket vi även kommer informera Elsäkerhetsverket om i vår skrivelse, skriver hon i ett mailsvar till Elinstallatören.

Hon uppger även att installationen av den aktuella spishällen inte har utförts av företagets samarbetspartners.

– Vi på Elgiganten samarbetar givetvis enbart med behöriga företag gällande installationer av vitvaror. Våra montörer är anställda hos företag med auktorisation hos Elsäkerhetsverket. De följer Elsäkerhetslagen 2016:732 och är utsedda att vara elsäkerhetsledare för egna arbeten och har tillräckliga kunskaper för detta, svarar Li Persson.

Läs mer: Bravida stäms av Byggnad – sparkade montör som bad om hjälp med drogproblem 

Elgiganten har fram till 30 januari på sig att komma in med svar på föreläggandet till Elsäkerhetsverket.

Fler nyheter