Parkeringshuset på Rörstrandsgatan i Stockholm. Foto Anne Lintala

Krånglig programmering i p-snurran som fastnade

18 september 2019  |  Text: Marie Granmar

Vi reder ut hur några spänningstoppar fångade in 18 bilar – och varför det behövs italienska elinstallatörer för att lösa problemet.

Spänningstoppar i elnätet ledde till tvärstopp för det automatiska parkeringshuset P-snurran i Stockholm i slutet av juli. Alla styrenheter, som ser till att bilarna förs in och ut till rätt platser i p-huset, slogs ut.

”Att gå in och jobba utan styrenheter blir inte säkert nog. Släden kan börja tilta, exempelvis.”

Johan Viklund, teknisk arbetsledare hos Stockholm Parkering.

Sedan dess har 18 personbilar varit innelåsta i parkeringshuset på Rörstrandsgatan i väntan på montering av reparerade styrenheter. Enheterna har reparerats hos leverantören i italienska Cesena.

Åsknedslag orsakar problem: "Det räcker inte att köpa skyddskomponenter"

Christian Rockberger– Att det skulle ta nästan två månader att få tekniken fixad var inget vi hade väntat oss och inte rimligt. Våra kunder har drabbats hårt. Vår förhoppning är ändå att p-huset ska driftsättas igen den här veckan, säger Christian Rockberger, vd hos Stockholm Parkering.

Parkeringshuset P-snurran byggdes redan 2003 och var då den första i sitt slag i Skandinavien. P-huset har fyra våningar och 46 förhyrda platser. Att bara 18 bilar blev innelåsta i juli berodde på att det var sommar och många bilar ute.

Då bilen ska parkeras kör föraren in genom porten i gatuplanet, stannar och låser bilen och drar passerkortet i kortläsaren. När föraren gått ut kommer en gallersläde in under hjulen, lyfter upp bilen och transporterar den till snurrhissen i mitten av P-snurran. Där förs bilen till första lediga plats.

När bilen ska hämtas sticker föraren sitt kort i läsaren vid entrén. Bilen hämtas på släden och flyttas tillbaka via snurrhissen. Hämtningen tar cirka en minut.

Efter incidenten i juli har styrenheterna skickats till leverantören Trevi Park i Italien. Där har modulerna renoverats och nyligen kom italienska tekniker till Rörstrandsgatan för att montera tillbaka styrenheterna.

Sveriges framtid: Grattis till silvermedaljen Martin!

”Vi tog bland annat in second opinion från experter på fartygsteknik som kan de här styrdonen. De menade att det är svårt att få släden att hamna på rätt ställen om programmet inte är helt korrekt.”

Christian Rockberger, vd Stockholm Parkering.

Händelsen har väckt stort engagemang i Facebook-gruppen Inget Elfel, men… Flera kommentatorer undrar varför de 18 bilarna inte redan plockats ut manuellt.

Enligt Johan Viklund, teknisk arbetsledare hos Stockholm Parkering, följde de instruktionerna från den italienska leverantören. Ett första steg var att montera ner och skicka de trasiga styrenheterna till Italien.

– Invertrar och bromsenheter styr allting, och allt hänger ihop. Så att gå in och jobba utan styrenheter blir inte säkert nog. Släden kan börja tilta, exempelvis, säger han.

Många kommentatorer i Inget Elfel, men… har ifrågasatt att inte svenska elinstallatörer skulle kunna åtgärda de tekniska problemen i P-snurran.

– Det går att få tag på nya styrmoduler, men programmeringen är svår. Vi tog bland annat in second opinion från experter på fartygsteknik som kan de här styrdonen. De menade att det är svårt att få släden att hamna på rätt ställen om programmet inte är helt korrekt, säger Christian Rockberger.

Mer om automation: Plejdgrundaren: ”Folk sa till oss att elektriker är konservativa, och den där kommer de inte att gilla”

I slutet av veckan får vi veta om de italienska teknikerna lyckas laga P-snurran. Främsta målet är att få ut de innelåsta bilarna. Som sista utväg kan väggar behöva slås in, för att ta ut bilarna den vägen. Av en tursam slump står alla 18 bilar ovan jord.

Även om teknikerna lyckas fixa P-snurran är det inte säkert att Stockholm Parkering kommer att ha den kvar så länge till.

– Styrtekniken finns fortfarande att köpa, men all rörlig mekanik slits fort och skrivs av på tio år. Så det blir ett allt större problem att få tag på reservdelar, säger Christian Rockberger.

Han berättar också att en annan teknik lockar mer i dag. På senare år har automatiska parkeringsgarage med höglagerteknik byggts i bland annat Köpenhamn och Århus. Det handlar då om större garage, för flera hundra bilar.

– Många kunder uppskattar automatiska parkeringsgarage, eftersom det är säkert. De behöver inte gå in i garaget. Det blir också yteffektivt och passar på platser där det inte går att bygga traditionellt, säger Christian Rockberger.

Fler nyheter