“Svårast var att få den svenskregistrerad”

16 december 2015  |  Text: Lars-Göran Hedin

Den ser ut som vilken Epatraktor som helst. Men den hörs knappt i trafiken och lämnar inga avgaser efter sig. Under huven på Amadeus Östers ombyggda Volvo lurar nämligen en elmotor. Han är den förste i Sverige som har fått en eldriven A-traktor godkänd av myndigheterna. Och han har byggt om bilen själv.

Se filmen om Amadeus här.

Amadeus Öster är Gnosjökillen som har varit intresserad av el sedan elvaårsåldern. Han har byggt egna högtalare och ljudanläggningar och fixat och trixat med elprylar av allt mer avancerat slag. Han har köpt byggsatser till elmotorer och satt ihop dem och en del annat.

I dag är Amadeus sexton år och stolt ägare till Sveriges första lagligt körda eldrivna A-traktor. Den har Amadeus byggt själv, med lite stöd av en morbror som är elektriker.

Men den mesta kunskapen har han inhämtat själv – på nätet, förstås.

– Det finns mycket kunskap att hämta från Youtube och Google om du är vetgirig och fast besluten att slutföra ett projekt som mitt elbilsbygge, berättar Amadeus.

– Från början hade jag idéer om att göra en eldriven moppe, men så kom jag att tänka på att en sådan kunde jag inte ha någon ljudanläggning i. Så då fick det bli en A-traktor i stället.

– Från början hade jag idéer om att göra en eldriven moppe, men så kom jag att tänka på att en sådan kunde jag inte ha någon ljudanläggning i.

Tänkt och gjort. Amadeus köpte en Volvo 945 av 1994 års modell för 5 000 kronor och byggde om den till A-traktor. Ytligt sett är det här vilken EPA som helst, med hytt för två och flak därbak. Skylten för långsamtgående fordon finns också med – den där som av och till dyker upp framför dig på vägen när du har bråttom i trafiken.

Amadeus rev ur den ordinarie motorn och började leta efter delar till eldriften på nätet. Hos en truckfirma i Borås hittade han en fransk elmotor och hos Autoexperten fick han tag på batterierna. De fick han köpa nya.

Till skillnad från de flesta vanliga elbilar har den här bilen en manuell växellåda. Det krävs en sådan för att den ska kunna registreras som A-traktor och den är då också spärrad över tvåans växel så att bilen bara kan köras i 30 km/tim.

– Att fundera ut konstruktionen och bygga det hela var kanske den lättaste delen. Svårast var att få den svenskregistrerad. Det blev några turer till bilprovningen innan allt var klart.

– Att fundera ut konstruktionen och bygga det hela var kanske den lättaste delen. Svårast var att få den svenskregistrerad. Det blev några turer till bilprovningen innan allt var klart.

Amadeus berättar att bilen fick åtta olika anmärkningar vid första försöket. En var ett resultat av att elinstallationen inte var utförd av en behörig elektriker.

– Då tog jag kontakt med SFRO, Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation. De hade en kille som var elbehörig och som kunde godkänna min elinstallation.

Nästa besiktning blev underkänd för att hastigheten blev för hög vid körning på en längre raksträcka. Amadeus hade bara testat hemma på garageuppfarten och var inte klar över att elmotorn hade en tendens att övervarva när bilen gick för lätt framåt.

Lagom till sommaren blev det tredje gången gillt vid tredje besiktningen i juni. Bilen godkändes och Amadeus blev först i Sverige med eldrift i A-traktorn. Hittills har bygget kostat honom 40 000 kronor, men det tycker han att det har varit värt. På köpet har han haft något meningsfullt att göra på fritiden under de ett och ett halvt år som bygget pågått.

– Det är kul att ha ett fordon som är unikt och att få kombinera mina två största intressen – el och fordon. En del kompisar fnyser lite över att den här A-traktorn inte låter så häftigt, men det är inget som bekymrar mig.

 – Det är kul att ha ett fordon som är unikt och att få kombinera mina två största intressen – el och fordon.

Amadeus är övertygad om att eldrift är framtiden för hela bilindustrin, inräknat A-traktorerna.

– De drar normalt väldigt mycket bensin så el är ett avsevärt bättre alternativ. Eftersom A-traktorn går så sakta är elförbrukningen inte särskilt hög.

Nu har Amadeus börjat studera på gymnasiet – på el- och energiprogrammet så klart, i Värnamo. Med de kunskaper om el som han skaffat sig under de gångna fem åren är det mycket i som känns lite bekant, men utbildningen motsvarar ändå Amadeus högt ställda förväntningar.

– Jag blev faktiskt lite överraskad över hur brett det här området ändå är. På skolan får vi inte bara lära om el, utan också om pneumatik, energi och data. Det är grejer jag gillar, så när det är dags att välja inriktning nästa år blir det inriktning automation för min del.

 – Jag blev faktiskt lite överraskad över hur brett det här området ändå är. På skolan får vi inte bara lära om el, utan också om pneumatik, energi och data.

I trakterna kring Gnosjö finns många industrier med hög automationsgrad så Amadeus bedömer utsikterna till arbete som goda när skolan väl är avklarad om två och ett halvt år.

Lite kanske det hjälper att vara något av en lokal kändis. Amadeus och hans eldrivna A-traktor har figurerat inte bara i lokal- och rikspress utan också i Sveriges Television. ­Kanske blir det ännu mer publicitet om några år, för Amadeus har tankar om att gå vidare med att bygga en egen elbil att åka med när han har fyllt arton och har tagit körkort.

– Nog är det frestande att dra nytta av allt jag har lärt mig på att bygga A-traktorn, erkänner han och tillägger:

– Du kan inte läsa dig till hur du ska bygga en elbil, du måste göra det!

Och det är Amadeus strängt taget ensam om att ha gjort, så här långt.

Se filmen om Amadeus här.

 

Fler nyheter