Logga in

Mitt i värmeböljan: ”Det blev en total brytning av all el till alla kylar”

Publicerad
12 aug 2025, 05:04
| Uppdaterad
11 aug 2025

Inte bara värmen gör det svettigt. Längre väntetider på produkter och akutjobb i matbutikers kylar är två av utmaningarna som elektrikerna ställs inför på sommaren.

Adrian Carlsson

Adrian Carlsson, Karlsro elteknik

– Vattenfall har varit sämre bemannat och jag har fått chansen att hoppa in på deras jour. Det har varit väldigt lärorik, spännande och annorlunda. Jag jobbar vanligtvis i villor. Anläggningarna är också större och uppbyggda på ett annat sätt. Man måste lösa problem snabbt så att kunden får tillbaka sin el så fort som möjligt. 

– Det har blivit mycket jobb i nätstationer och att koppla runt fel, för att sedan lösa det permanent dagen efter. Det är också andra dokumentationskrav och system och att sätta sig in i nya system är inte lätt alla gånger. 

Läs också:
 Hur böjer du feta kablar?

Läs också:
Hur tacklar du en kund som vill köpa in elmaterial själv?

Andreas Eriksson Byström

Andreas Eriksson Byström, Lektus el och energi

– Jag fick rycka ut till en lokal Willysbutik som fått problem med sina kylar när det var som varmast ute. Det blev en total brytning av all el till alla kylar så att jag kunde byta motorskydd och kontaktorer som gav upp till två kompressorer. Ingen press alls när det är varmt ute, kylan är av och mat för flera tusen hänger på att jag får ihop det, hehe. Som tur var gick det bra och kylarna var i gång efter några timmar. 

– Det var många trådar som skulle lossas och sedan placeras på samma plats som innan på de nya produkterna. Kylteknikern kom och frågade ett par gånger hur lång tid det var kvar. 

Läs också:
Blåtång eller skalverktyg – hur skalar du kabel?

Mathias Hultman, Jusseryd el och skog

Mathias Hultman

– Det tuffaste är att det är svårt att få tag i folk och leverantörer eftersom alla har semester. Allting stannar upp och det finns ingen som kan svara på frågor eller ta beställningar. Det gäller inte hos grossarna, utan i stället hos tillverkare när man vill prata med folk som kan produktspecifika saker. 

– Jag behövde exempelvis en amperemeter till ett lantbruk, vilket är en enhet som sitter i ett styrskåp som visar hur mycket ampere skåpet förbrukar när man kör lite motorer. Det gick inte att få tag på förrän nu i augusti. Det är lite irriterande tycker jag. Man hamnar lite efter i göromålen, men bonden kan självklart också komma med önskemålet i början på året.