Logga in

De utmanar låga priser i elinstallationsbranschen

Publicerad
18 aug 2025, 06:27
| Uppdaterad
15 aug 2025

Här tre som likt TST Gruppen vill ha förändring. ✔️Ronnie Lidström: ”Vi har sänkt materialpåslaget och höjt timdebiteringen.” ✔️Simon Jörgensen: ”Vi säljer hela lösningar, inte strömbrytare” ✔️Magnus Nilsson: ”Vi borde kunna lägga oss närmare tusenlappen.”

Läs också:
5 problem bakom låga vinster inom elinstallation – trots elektrikerbrist

Läs också:
”Vi har förstört vårt timpris” – 5 vägar till högre lönsamhet

”Man kan inte kompensera dåliga affärer – med mer av samma”, sa TST:s chef Håkan Monfors till Elinstallatören i en intervju och manade till att branschen måste se över hur de bedriver verksamhet. Vd:n är dock inte ensam, flera aktörer har på ett eller annat sätt satt igång ett förändringsarbete med målet att utmana prissättningen. 

Så vilka är det som utmanar det branschdominerande och ”vedertagna” sättet att prissätta?

Ronnie Lidström, Björks El

I ett inlägg i Facebook-gruppen Fluxio 2021 skrev Ronnie Lidström: ”Ta betalt för er kompetens i stället för stora materialpåslag! Vi har sänkt materialpåslaget i flera steg och höjt timdebiteringen.”. Inlägget skapade stor debatt och efterföljande artiklar har han förklarat hur han lyckats med omställningen.

– Jag har nog lite högre timpenning än de flesta andra. Fortfarande är det så att folk är fast i gamla tider med låg timpenning och orimliga materialpåslag. 

Personligen tycker Ronnie Lidström att det är lätt att argumentera för sin sak. 

– Kompetens kostar. Sen får ju kunder ROT-avdrag på timpeningen, det kan de ju inte få på material. Så på sista raden brukar det inte bli dyrare, säger han.

Simon Jörgensen, regionsansvarig Norr på Hjo Installationer och vd på Johnsons El i Åre

Som elektriker måste man lära sig att prata om lösningar och se att det man säljer är kompetens och tjänst. Det anser Simon Jörgensen på Johnsons El.

– Som företag säljer vi hela lösningar, inte strömbrytare, sade han till Elinstallatören i en tidigare artikel.

Regionschefen menade att det är ett väldigt gammalmodigt sätt att titta på materialpåslag som ett sätt att kamma hem vinst på. Ta det på kompetens och kvalitet är hans råd – för det ger nöjda, återkommande, kunder.

– Som kund bör man se hela leveransen och det värde man får av den beställda tjänsten. Effektivitet och kvalitet är ju minst lika viktigt att ha i beaktande när man konsumerar hantverkartjänster, säger han.

Magnus Nilsson, vd Elektrolund

Vad kan en elfirma ta betalt för? Och ska man bjussa på tiden det tar att ta fram en offert? För Magnus Nilsson, vd på Elektrolund i Skåne, var svaret nej. I en artikel i Elinstallatören berättar han att han har specifik timtaxa när han har ”konsultkostymen” på.

Men Magnus Nilsson är även en av dem som arbetar för att förändra synen mellan materialpåslag och timlön.

– Vi var flera i Malmötrakten som försökte prata om det här, att vi borde kunna lägga oss närmare tusenlappen i timlön och lägre materialpåslag. Men det föll på att alla inte var med på det. Men jag förstår inte inställningen, kunderna ringer ju för att vi har kunskapen. Så jag vet inte hur man ska göra för att ställa om.

Läs också:
Entreprenören om ramavtalet: ”Det går inte att bedriva seriös verksamhet på de här nivåerna”