Logga in

Så väljer elektrikerna elcentral: ”De är smidiga att bygga”

Publicerad
23 jun 2025, 05:02
| Uppdaterad
19 jun 2025

Hager, Schneider och Garo har ett starkt fäste på marknaden för centraler och finns alltid på grossisternas hyllor. Men vad gillar egentligen installatörerna och hur gör de för att sälja in en central till kunderna? Vi frågade fyra elektriker om deras preferenser. 

Sveriges populäraste elcentraler:
Elcentraler: ”Ibland vill man gå in med grövre ledare”

Gängsäkringscentraler:
Har proppskåpen en framtid? ”Kunskapsmiss hos många elektriker”

Läs också:
Central med porslinssäkringar eller normcentral – vad föredrar du?

Tommy Johansson, elektriker på Elektrikern AB

Tommy Johansson. Bild: Privat

Vilka är dina favoritmärken av centraler?

– När det gäller nyinstallationer eller byten så är det Hager som ligger varmt om hjärtat. Man brukar säga att det är svårt att lära gamla hundar att sitta, och är man inkörd på någonting är det svårt att gå ifrån det. Jag har blivit upplärd med Hager och är bekväm med deras grejer.

– Samtidigt har jag sett mycket nyheter från Schneider. De har sin Resi9-serie och nu kommer Easy9-serien som jag faktiskt tänkte ge det ett försök. Det är ett stort steg att byta mellan två fabrikat, men det är också två väldigt bra företag, vilket känns tryggt av den anledningen.

Vad är viktigast när du väljer central?

– Skulle jag stå helt nollad skulle jag börja titta på något större märke med bra kvalitet och ett bra rykte, som exempelvis Hager, Schneider och Garo. En central ska kanske sitta uppe i 30-40 år och då vilja jag kunna sova gott varje natt.

Hur brukar du göra för att sälja in en central till kunderna?

– Jag brukar skoja och säga att jag är en dålig säljare. Jag säger inte till kunderna att de ska ta det dyraste, bästa alternativet. Jag jobbar mer med trovärdighet. Man vinner inget på att bara försöka sälja, då kommer bara kunderna känna sig lurade på pengar och man riskerar att få ett rykte om sig att vara dyr.

– Tar man frågan om huruvida man bör dela upp anläggningen på två jordfelsbrytare så brukar jag bjuda in kunden till att bedöma risken ihop med mig. På det sättet har de möjligheten att ta ett bra beslut som de känner sig delaktiga i. 

Möt Tommy Johansson:
”Elcentralen var i ett bedrövlig skick och bestod av nio olika kapslingar”

Peter Bühler, ellärare på Refis och elektriker på Enkla eljobb

Peter Bühler. Bild: Marie Granmar

Vilka är dina favoritmärken av centraler?

– Jag har egentligen inget favoritmärke, men Hager och Schneider monterar jag mest.  Varför det har blivit så vet jag faktiskt inte, men de finns alltid på hyllorna. Jag tycker att de är likvärdiga när det kommer till installationen. Båda två är lätta att jobba med, är stabila, robusta och tål lite tuffa tag. 

– Dock tycker jag att Schneider är lite mer tilltalande rent estetiskt. Resi9 känns lite mer elegant, framförallt sett till formen och designen. Det är en väldigt ”clean” central.

Har det blivit viktigare att dela upp grupperna på fler jordfelsbrytare?

– Det har blivit mer diskussion kring det, framförallt med kunderna. Idag har folk mer el-prylar hemma som behöver skyddas, såsom vinkylar och elbilsladdare. Då blir det mer diskussioner och man resonerar med kunden. Har man många grupper i centralen känns det dumt att ha en enda jordfelsbrytare i hela anläggningen. 

– I det fallet är det viktigt att informera kunden utifrån sin profession istället för att bara övertyga kunden att köpa en extra jordfelsbrytare. 

Möt Peter Bühler:
”När man pratat med kunden har det krupit fram att det är gjort på hemmaplan”

Oscar Åberg, elektriker på Seso EL

Oscar Åberg. Bild: Privat

Vilka är dina favoritmärken av centraler?

– För min del är det Hager rakt av. Jag tycker att de har de smidigaste prylarna som jag är väldigt bekväm med och jag vet vad de har för sortiment. Det är framförallt deras infällda serie, Volta, som jag installerar. De har gott om utrymme och är smidiga att bygga. Jag har även installerat Garos färdigbyggda centraler, vilka också har fungerat bra, utan några konstigheter. 

Hur gör du för att sälja in en central till kunderna?

– Jag ställer alltid kunden frågan vad de hade tänkt sig. I samband med en renovering brukar jag lämna fram förslaget att ha en större central, ifall det ska läggas till mycket grejer i framtiden. Det händer även att man diskuterar med kunden om huruvida man ska ha fler jordfelsbrytare och personskyddsautomater. Det är en kostnadsfråga, men kunderna brukar köpa mitt förslag efter att jag förklarat fördelarna. 

– Det är inte heller ovanligt att kunder har önskemål om placeringen av centraler. I samband med renoveringar vill de kanske flytta en central, vilket är en fråga om kostnad och vad som är görbart.

Vad är viktigast när du väljer central?

– Det ska vara något jag är bekväm med, lätt för kunderna att förstå, ett lätt system med uppmärkning av central som även kunderna ska förstå och det ska även vara ett smidigt system för installatörerna.

Möt Oscar Åberg:
”Kunden hörde att det small till – bakom vindspappen satt en dosa utan lock”

Per Granlund, elektriker på Assemblin Västerås 

Per Granlund. Bild: Privat

Vilket är dina favoritmärken av centraler? 

– På senaste tiden har jag inte installerat många centraler, men skulle jag säga någonting så är Hager och Schneider pålitliga. Schneider tycker jag har ett utseende som är tilltalande. Skulle jag välja ett av märkena skulle jag hellre välja Schneider än Hager, bland annat för att de är rätt snyggt med det gröna och vita. 

– På Assemblin i Västerås har vi även ganska bra priser på Schneider Electric, så vi kör på Schneider. Men ska man åka och plocka ihop en central hos grossisten med kort varsel är  Hager det bästa alternativet.

Vilka andra modeller har du jobbat med? 

– Vi på firman har jobbat mycket med färdigbyggda centraler. Det har varit en del snack om CE-godkännandet. Om man bygger en egen central ska det göras en egen riskanalys, och på grund av tidspress kör vi hellre färdigbyggda centraler direkt från en centralbyggare, det gör riskanalysen enklare. Vi har köpt centralerna av ett företag i Västerås, som tyvärr har gått i konkurs. 

Möt Per Granlund:
”Kundens central såg ut som en tallrik spaghetti”