Logga in

Svea Solar: Bristfällig installation och ett trasigt tak

Publicerad
29 jun 2023, 06:00
| Uppdaterad
27 jun 2023

Kablar som hänger och släpar på taket, missad inkoppling mellan dvärgbrytare och huvudbrytare och söndertrampat plåttak. Solelsinstallationen i sommarstugan blev inte som familjen hade hoppats. Hur kunde det gå så illa?

Förra sommaren bestämde sig Joacim Lundin och hans familj i Norrtälje för att sätta solceller på sommarstugan. Det verkade enkelt, med bara några klick på Ikeas hemsida för vidare beställning från Svea Solar. Men allt blev en stor besvikelse.

– Det har varit förseningar, missar i egenkontrollen och så trampades delar av vårt plåttak sönder. Vi har lagt många timmar på all kommunikation med leverantören och det har varit mycket psykisk stress, säger Joacim Lundin som själv jobbar i ett serviceyrke.

”Korrekt kabeldragning är något som varje installatör utbildas i genom digitala utbildningar och övar på i vårt utbildningscenter. Här har vi brustit i våra rutiner, och vi gör ett omfattande arbete för att säkerställa egenkontrollprogrammet just nu”

BEATRICE FERNSTRÖM, arbetsmiljö- och säkerhetschef svea solar

Läs också:
Svea Solar: ”Jobbar fokuserat för att öka säkerheten”

Tidigare i våras:
Svea Solar: ”Vi har brustit i de här enskilda fallen”

Fortfarande i skrivande stund vet Joacim Lundin inte när taket kommer att åtgärdas. En annan obesvarad fråga är om familjen kommer att få ersättning för två månader utan produktion på grund av en inkopplingsmiss.

– Vi valde att beställa från Svea Solar eftersom det kändes tryggt och stabilt att köpa från ett stort bolag. Samarbetet med Ikea ingav också trygghet. Före beställningen kollade vi även runt på internet och många köpare verkade nöjda, så vi valde att lita på bolaget. Men nu tänker vi att vi borde ha gjort annorlunda, säger han.

Växelriktaren. Foto Privat

Bland problemen som familjen rapporterat till Svea Solar är att solpanelernas kablar hänger och släpar på taket samt att ingen brandskyddande skiva har använts vid växelriktaren. Joacim Lundin trodde att han skulle få en Fronius-växelriktare, som är säker på trävägg, men fick en från Goodwe.

Vid installationen i mars missades också inkopplingen mellan dvärgbrytare och huvudbrytaren. Det upptäckte familjen snart efter driftsättningen, när växelriktaren larmade. Sedan tog det två månader innan de fick hjälp med åtgärd.

– Vi stod utan produktion under två månader helt i onödan. Hur är det ens möjligt om man gjort en egenkontroll? undrar Joacim Lundin.

När det gäller taket väntar han fortfarande på svar. Första reklamationen av arbetet ledde till förslag från takfirman att buckla ut och bättringsmåla de skadade delarna av taket. Det tyckte inte familjen räckte, utan ville att taket skulle återställas med nya plåtar.

Tillknycklat plåttak. Foto Privat

Eftersom de åtskilliga kontakterna med Svea Solars kundtjänst inte ledde till någon åtgärd av taket, valde Joacim Lundin att ta direktkontakt med underentreprenören. Det har dock inte hjälpt, och senaste beskedet är att företaget fortfarande väntar på leverans av material.

– Något datum för utförandet går inte att bestämma och där står vi nu och stampar sedan två månader, säger Joacim Lundin som även är besviken över att inte ha fått någon dokumentation på solcellsinstallationen.

Svea Solar beklagar att installation och åtgärder dragit ut på tiden. Sverigechef Johannes Boson skriver i ett mejl att det inte är ett normalfall, och att företaget haft tät dialog med kunden för att försöka påskynda processen och inväntar leverans från tredje part.

Johannes Boson

Gällande dokumentationen menar han att Svea Solar har all information som rör processen i sina system. Kunder som vill ha mer information om sina ärenden är välkomna att kontakta kundtjänst som kan ge mer bakgrund. Då sammanställs dokumentation till kunden.

Varför ska kunden, som köpt hela installationen av Svea Solar, behöva ha direktkontakt med er underleverantör, takfirman?

– Vi sköter alltid dialogen med våra underleverantörer. I detta fall har kunden själv tagit kontakt med både oss och vår underentreprenör för att hitta bästa lösning på åtgärder. Men vi driver självklart på från vårt håll, det är inte en dialog kunden ska behöva ha, säger Johannes Boson.

Ett dilemma, som kan påverka att åtgärderna dragit ut på tiden, tror Joacim Lundin är att han betalat för installationen i förskott.

– Det uppfattade vi som ett krav, säger han.

Enligt Johannes Boson betalar kunderna 15 procent i förskott och 85 procent när installationen är klar.

Frågan om hur egenkontrollprogrammet kan missa slarvigt monterade kablar och utebliven inkoppling mellan dvärgbrytare och huvudbrytare får svar från arbetsmiljö- och säkerhetschef Beatrice Fernström.

– Så ska det inte vara, det är punkter som ska fångas upp i egenkontrollen som utförs vid varje installationsprojekt. Korrekt kabeldragning är även något som varje installatör utbildas i genom digitala utbildningar och övar på i vårt utbildningscenter. Här har vi brustit i våra rutiner, och vi gör ett omfattande arbete för att säkerställa egenkontrollprogrammet just nu, säger hon.

Bra att kolla:
Nio solcellsinstallationer under lupp – en var felfri

När taket är åtgärdat tänker Joacim Lundin beställa en oberoende besiktning av hela anläggningen.

– Det får vi stå för själva, vilket är surt efter alla problem och förseningar, men vi måste få veta om anläggningen är säker, säger han.