Logga in

”Nu har jag koll på vad jag har i bilen”

Publicerad
7 jun 2021, 05:55

Med allt material streckkodat på hyllorna saknas sällan grejor till jobben. En databasstyrd lagerhållning har gjort stor skillnad hos Svalebergs Elektriska i Grästorp.

Som många andra företag i elteknikbranschen hade Svalebergs Elektriska det lite si och så med ordningen på lagret. Det var svårt att få tid över från alla pågående uppdrag till att hålla koll på allt material som Svalebergs behövde hålla hemma.

Läs också: IT-hjälpmedel höjde lönsamheten
Så blev Bålsta Elteknik ett Superföretag

Läs också: Drabbades av nätkriminella
”Vi fick se de 60 000 kronorna som läropengar”

Men när firmans vd och ägare, Jonas -Johansson, 2016 fick ta över lokalerna efter en större ljusbutik utanför Grästorp disponerade hans företag i ett slag över helt andra ytor – och att starta en elbutik blev möjligt.

Svalebergs, som sedan 2011 varit medlemmar i Svenska Elkedjan, gick i och med butikssatsningen också med i Elon-kedjan för att få tillgång till ett omfattande sortiment av vitvaror och hushållsprodukter.

Flytten till större lokaler innebar också att fiman äntligen kunde få fason på firmans lagerhållning. Hålla grejorna hemma kostade stora pengar, därför letade Jonas Johansson efter en lösning som innebar att lagret blev bättre anpassat till företagets behov. Och som också sparade tid och gjorde vardagen enklare för montörerna.

Numera är servicebilarna en del av Svalebergs materiallager. Montörerna kan söka material både i den egna och i kompisarnas bilar.

–  Jag fann lösningen i Elkedjan Nära, en logistik- och e-handelslösning som de just hade tagit fram. Den har vi kopplat till vårt affärssystem från SoftOne, men som jag förstår det så funkar Elkedjan Nära också med flera av de andra affärssystemen på marknaden, berättar Jonas Johansson.

Lagerhållningen baseras på att allt material i förrådet är sorterat och streckkodsmärkt med e-nummer. För att det ska vara lätt att -hitta den fysiska platsen för en viss produkt har Svalebergs valt att lägga ut allt i e-nummer-ordning på hyllorna i lagret.

För varje produkt har företaget lagt in ett värde för maximalt respektive minimalt antal på -hyllan. Tricket är att inte ha för mycket av någon vara och heller inte riskera att något hinner ta slut innan lagerplatsen fylls på.

Elkedjan Nära fungerar sedan som många andra databaser i handeln – när en montör plockar ut en vara scannar hen streckkoden, antingen med en handscanner på lagret, eller med sin mobil-telefon när produkterna plockas från servicebil.

– Systemet fungerar nämligen inte bara på vårt centrala lager utan också i bilarna.
Jonas Johansson, vd och ägare

– Vi har streckkodat förvaringsfacken i alla våra bilar, de fungerar som en del av det totala lagret. Därför händer det inte så sällan att montörerna kan hitta en pryl de saknar i kompisens bil i stället för att åka in till firman och hämta upp den. Här sparar vi mycket tid, konstaterar Jonas Johansson.

– Lösningen funkar också vid entreprenader. Här på Svalebergs jobbar vi mest med service, men om vi hade tagit på oss något större entreprenadjobb så skulle det varit lätt att upprätta ett satellitlager ute på sajten och hantera det på samma sätt som vi hanterar servicebilarna, förklarar Jonas Johansson.

Även om det är en ganska komplicerad databas som jobbar i bakgrunden är Elkedjan Nära lätt att lära sig använda. Jonas Johansson erkänner att det krävdes ganska många timmar för att komma i gång, tid som ägnades åt att organisera och märka upp det fysiska lagret. Men när det jobbet väl var klart gick det snabbt att få med alla anställda på tåget. I dag är vedermödorna i starten sedan länge glömda och det är fördelarna som lyser igenom:

– Värdet av ordning och reda kan inte överskattas. Den här lösningen har gett oss kortare ställtider i starten av nya uppdrag, minskat materialsvinn och förbättrat lönsamheten. Arbetet med att inventera är avsevärt enklare och går snabbare nu och vi har kunnat flytta tid från bilkörning till produktivt arbete. Jonas Johansson lyfter också fram en minskad kapitalbindning, förenklade inköpsrutiner och fördelarna med att ha lagret kopplat till affärssystemet som andra uppsidor av systemet.

Allt är streckkodat i Svalebergs lager. Och insorterat i hyllorna efter E-nummerordning, så att det ska gå snabbt att hitta rätt grej.

– Vi har 3 300 olika produkter i lager på firman och ytterligare 300–400 i varje bil. Ändå klarade min tolvårige son att, tillsammans med en kompis, fixa den senaste inventeringen åt oss. Det tog inte mer än ett par dagar, berättar Jonas Johansson.

Läs också: Till försvar för materialpåslagen
”Det är som att Ica skulle använda sina leverantörers priser ut mot kund”

– För mig som montör har vår nya materialhantering inneburit att jag sluppit många resor fram och tillbaks till firman. Nu har jag koll på vad jag har i bilen och kan med en enkel knapptryckning fylla upp bilen med det som saknas på fredag eftermiddag. Allt för att kunna vara effektivare under veckan som kommer, förklarar Nick Junggren, en av Svalebergs montörer.

Så fungerar systemet:

Viktor Johansson ­visar hur systemet funkar i bilarna.
  1. När en montör ska ut på ett jobb loggar hen in med scanner eller mobiltelefon och anger vilka produkter som skall med ut på uppdraget.
  2. Först måste ett arbetsordernummer anges — annars kan ingenting registreras.
  3. Nästa steg blir att plocka ut grejorna från lagret och samtidigt scanna streckkoden, och så läggs materialen in på jobbet.
  4. Lagret hos Svalebergs är uppkopplat mot Elkedjan Nära, så när en viss produkt närmar sig värdet för minsta önskat antal i lager fylls lagret automatiskt på.
  5. Den som tar emot ­godset på firman scannar streckkoden på följesedeln och plockar in i hyllorna.
  6. Samma gäller om en montör får material över från ett jobb — då scannas det som returer vid åter­komsten till firman och återbördas till respektive lagerplats.