Efter klockade elektrikern – ”Det borde finnas någon sorts certifiering av företag”

Publicerad 23 nov 2020, 05:45 | Uppdaterad 9 apr 2021

Hantverkare tycker att privatpersoner är jobbiga och privatpersoner tycker att hantverkare är ett skrå man blir lurad av. Så går det att sammanfatta den massiva diskussionen efter artikeln om ett ARN-fall där kunden klockat elektrikern. Men hur ska dessa två grupper kunna mötas och nå konsensus?

Vad är egentligen rimligt att ta betalt för vid en hantverkstjänst? Diskussionen har gått het på Elinstallatörens Facebook-sida den senaste veckan, efter vår artikel om kunden som klockade elektrikern. Många kommentarer handlar om hopplösa privatkunder, som inte förstår vilka moment som krävs för jobbet.

Läs också:
Kunden tyckte reseräkningen på 1 275 kronor för 17 mil var ”oskäligt hög”

Läs också:
Krävde över 30 000 i avdrag för montörernas raster och resor

Niklas Axelsson– Det är tråkigt med det återkommande resonemanget att man inte vill jobba med privatkunder. Det är en trist inställning. Hur ska privatpersoner göra då? Vem kan göra jobben? säger Niklas Axelsson, som arbetar med försäljning av medicinsk teknik och har beställt flera hantverkstjänster privat.

Att vissa gör allt de kan för att undvika jobb hos privatpersoner tycker han samtidigt inte är överraskande.

– Klart att någon som betalar ur egen kassa med beskattade pengar ställer krav, vilket är jobbigt, säger Niklas Axelsson.

”I min bransch är utförare och leverantörer i underläge, och vi kan sällan ta betalt för exempelvis restid eller extra administration.”

Niklas Axelsson, säljare av medicinsk teknik.

Han har deltagit i Facebookdiskussionen och förvånats över skillnaden som verkar finnas mellan olika branscher.

– I min bransch är utförare och leverantörer i underläge, och vi kan sällan ta betalt för exempelvis restid eller extra administration, som en kommentator tycker är rimligt, säger Niklas Axelsson.

När han en gång anlitade en målare fick han prisuppgift i förväg via mejl. Men när fakturan kom var priset 15 000 kronor högre än vad som sagts.

Konsumentvägledningen föreslog att han skulle bestrida fakturan och bara betala det överenskomna beloppet. Efter det hörde han inget från målaren, men fick i slutet av året se att hantverksfirman gjort ROT-avdrag för det högre beloppet.

– Det borde finnas någon sorts certifiering av företag som visar om de kan och vill jobba mot privatkunder. Som läget är nu är det svårt att hitta konsensus – hantverkare tycker att privatpersoner är jobbiga och privatpersoner tycker att hantverkare är ett skrå man blir lurad av, säger Niklas Axelsson.

”Bristande kommunikation är ofta det som kraschar affären. Man måste vara mycket tydlig i sina offerter, avtal och fakturor. Hur många kilometer har jag kört och varför? Allt måste framgå.”

Hans Nyblom, affärsutvecklingsansvarig Installatörsföretagen.

Det är vanligt att kunder ifrågasätter restid, pris på material och högt timpris. Av kommentarerna på Facebook att döma råder olika uppfattningar även bland installatörer. Hur många turer till grossisten för att hämta material är rimligt? Är det ok att ta betalt för arbetet med en offert?

– Om jag tog betalt för offerter skulle jag inte ha några kunder, säger Niklas Axelsson.

Han har förståelse för att en hantverkare inte kan åka runt med ett komplett lager i sin bil. Men vissa basvaror borde kunna finnas med, för att minimera antalet resor till grossisten.

– Det handlar väl också om planering och förberedelse: vad kommer jag att behöva till jobbet som jag ska göra imorgon? säger han.

Hans Nyblom, affärsutvecklingsansvarig hos Installatörsföretagen, har följt frågan om installatörers debitering under lång tid. Han menar att mycket handlar om kommunikation.

– Bristande kommunikation är ofta det som kraschar affären. Man måste vara mycket tydlig i sina offerter, avtal och fakturor. Hur många kilometer har jag kört och varför? Allt måste framgå, säger han.

Läs också:
Tvist om materialpåslag – elfirman fick rätt

Hans Nyblom menar också att det är mycket som ska ingå i det debiterade timpriset: allt från lagerhållning av material till kostnader för chefer och servicebilar. Här skiljer sig installationsbranschen från exempelvis byggbranschen, där mycket mer specificeras – som projektledning och administrationstid för inköp.

– När det gäller privatpersoner finns också många osäkra faktorer. Ofta vet man väldigt lite om förutsättningarna, vilket påverkar möjligheten till planering. Det kan hända oväntade saker som att betong rasar eller att kundens barn får kräksjuka, säger Hans Nyblom.