Logga in

När kabeln skalar sig själv

Publicerad
6 apr 2020, 09:25

Quickfix med krympslang eller eltape? Glöm det. 

”Original från 1940, dags att göra något åt?” skrev Ulf Kjellin och lade ut en bild i Facebookgruppen Elfel på en kopplingsdosa och kabel från 1940-tal.

Dessvärre är fyndet inte unikt.

Fler analyser: Det var det här med färgvalet… 

– Vi som jobbar som elektriker har stött på dessa installationer många gånger. Gamla hus med sin gamla originalinstallation som med åren har gjort sitt, säger Elinstallatörens expertkommentator Henric Hagberg.

Visst kan installationen många gånger fungera felfritt – om ingen rör kablar och ledare. “Så länge man inte är där och pillar så funkar det ju bra!” skriver någon i en kommentar. ”Rör man inget händer inget.” och ”Dont fix it if it aint broken!” är fler inspel på samma tema. Den strategin är inget Henric Hagberg rekommenderar. Risken finns att isoleringen faller sönder med tiden på grund av yttre påverkan som i sin tur kan leda till kortslutning.

Läs mer: 8 påstådda elfel som inte alltid är elfel

– Jag har själv bevittnat installationer där en ledare har blivit avisolerad efter att isoleringen har torkat ut. Ledaren har sedan spänningssatt ojordade metalldelar i dosan, och det blir en otrevlig överraskning för den som sedan kommer i kontakt med dosan, säger han.

Vad ska då en elektriker göra när dosan öppnas och isoleringen faller sönder som fnöske?

 – Då finns det ingen återvändo. Jag personligen tror inte på krympslang, eltape eller andra quickfix-lösningar. Det är bara att förklara för kunden hur läget är och börja byta ut de delar av installationen som gjort sitt, säger Henric Hagberg.

Ett litet jobb som kunden har beställt kan därmed växa till stora insatser för att modernisera kablage och dosor. Sådana situationer har flera Elfelmedlemmar erfarenhet av. “Hatar när man åker på ett snabbjobb för å komplettera med ett uttag och möts av typ de där…” kommenterar någon. I sådana lägen är det viktigt att ha en dialog med kunden.

– Förklara varför åtgärderna behövs så förstår kunden förhoppningsvis allvaret och går med på en större renovering av elsystemet i huset, säger Henric Hagberg.

Det kan vara bra att påpeka att kunden är ansvarig för elanläggningen i sin fastighet. Enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter så har ju anläggningsinnehavaren ansvaret för sin anläggning. Det innebär att innehavaren är skyldig att kontrollera sin anläggning att den är säker och att den inte utgör någon risk för person- och/eller sakskada.

Det finns många faktorer som påverkar livslängden på en elanläggning. Allt från sol, vind och vatten till hur hårt vägguttagen belastas, något som uppmärksammas mycket nu när vi pratar elbilsladdning.

– Glöm inte att en elinstallation är en färskvara, påminner Henric Hagberg.

Plast åldras med tiden och blir sprött, får sprickor och går sönder. Kontaktbleck i vägguttag slits och kan orsaka elfel. Även apparater som dvärgbrytare, jordfelsbrytare och kontaktorer med mera har varierande åldersbeständighet beroende på förutsättningarna. Skruvar ska efterdras för att undvika glappkontakt. Och det finns en anledning till att man ska testa sin jordfelsbrytare 2 gånger per år för att se att den fungerar som den ska. 

– Det kan vara argument nog för att få kunden att gå med på att byta ut kablage och apparater och uppgradera sin elanläggning. Med all respekt för att det både kan bli dyrt och omfattande för kunden, säger Henric Hagberg.

Elsäkerhetsverket skriver “Alla elanläggningar ska kontrolleras fortlöpande. Vissa anläggningar ska även genomgå en så kallad särskild kontroll.” Föreskriften som reglerar detta heter ELSÄK-FS 2008:3.