Logga in

Soft One svarar på kritik från Facebook-grupp

Publicerad
2 okt 2019, 09:18

500 installatörer använder affärssystemet Soft One Go. Men några är kritiska. Nu svarar Soft Ones vd Håkan Lord på kritiken.

Plattformsbyte och störningar vid införande av GDPR har frestat på relationerna till kunderna i molnbaserade affärssystemet Soft One Go.

”Vi har en mycket stor bas av kunder i vår molntjänst Soft One Go (uppåt 10 000 användare) och då kan det finnas vissa som fortfarande använder Internet Explorer, trots att vi rekommenderar andra webbläsare.”

Håkan Lord, vd Soft One.

GDPR påverkade många: Inför GDPR: Så slipper du saftiga böter

Enligt företaget Soft Ones vd Håkan Lord löstes problemen kopplade till plattformsbyte och GDPR under fjolåret.

– Men vi har en mycket stor bas av kunder i vår molntjänst Soft One Go (uppåt 10 000 användare) och då kan det finnas vissa som fortfarande använder Internet Explorer, trots att vi rekommenderar andra webbläsare. Det kan också vara så att man saknar utbildning eller ej har hållit sig à jour med programtjänstens utveckling. Kan även tänkas att bandbredd eller lokala datorer ej uppfyller tekniska krav, säger han.

Affärstänk för elinstallatörer: ”En allt-i-allo-firma blir inte bra på något”

Under september upplevde användare problem med tidrapporten i mobilappen.

– Vad gäller appens tidrapport hade vi tyvärr en incident som varade ett antal dagar där det ”laggade” mycket, men detta ska vara löst. Tidrapporten kan även ta tid om det är väldigt mycket data. Vi håller på att kartlägga detta och planerar att optimera den delen, säger Håkan Lord.

Kundens tidsuppfattning: ”Jag tänkte att de måste ha menat en halv vecka eller en halv månad”

Missnöjet med systemet tar sig uttryck i en diskussion i Facebook-gruppen Inget Elfel, men… där några användare ventilerar sina bekymmer, bland annat med bokföringsmodulen.

Elinstallatören Stefan Hjerpe Mårtas, som har ett företag med sju anställda, deltar i diskussionen och är en av de användare som är nöjda med Soft One Go. Han använder Fortnox för bokföring och överför filer mellan systemen.

”Ett tag var det mycket buggar, under plattformsbytet. Men nu har de fått ordning på det.”

Stefan Hjerpe Mårtas, elinstallatör.

Stefan Hjerpe Mårtas.– Ett tag var det mycket buggar, under plattformsbytet. Men nu har de fått ordning på det och det har varit värt att vänta på, säger Stefan Hjerpe Mårtas.

Han använder främst delarna för order och fakturering. Där är det praktiskt med EDI som gör att artiklar automatiskt registreras på rätt ordernummer när de beställs. Tjänsten har också möjligheter till checklistor för egenkontroll som automatiskt sparas till rätt order.

Bokning i app: Clas Ohlsons elektriker överbokades direkt

Andra system som diskuteras i Facebook-gruppen är exempelvis Mowin, Hantverksappen, SDF Online, Scrollan och Byggbuddy. Det finns också flera molnbaserade affärssystem på marknaden, bland annat från Visma, Hantverksdata och Navcite.

Mycket att välja på: Plattformen som ger full koll på projekt, personal och material

 

Fakta Soft One Go

Molntjänsten Soft One Go innehåller prishantering, automatiserade flöden för förenklad arbetsorderhantering, leverantörsfakturahantering, vidarefakturering, egenkontroll, med mera. Tjänsten är plattformsoberoende och företaget Soft One ISO 27001-certifierat.

Cirka 500 installationsföretag har Soft One Go i dag. Montörer och projektledare använder främst mobilappen medan personal på kontoret arbetar i datorgränssnittet. Flera stora kedjor som Elkedjan, Ica, Willys och Hemköp har Soft One Go som digital plattform för sina medlemsföretag.

Gratis utbildning 2019: ”Kursen hjälper dig som installatör i kontakten med kunder”