Logga in

Enda felet var 5 millimeter för kort skalning

Publicerad
7 mar 2018, 11:03

“Man hade inte ens behövt ta upp produktbladet, anvisningen fanns på plinten.” Pär Ryberg om ett slarvfel som rev ner gillamarkeringar för sitt sedelärande exempel om att följa tillverkarens anvisning.

Bilden av de svartbrända snabbplintarna rev ner gillande kommentarer i Elfel, mycket på grund av sin pedagogiska effekt. Vi snackar skolboksexempel.

Pär Ryberg, som har tagit bilden, är elinstallatör för regelefterlevnad på ett Göteborgsbaserat företag som bygger drivmedelsanläggningar för biogas. De brända plintarna återfanns i ett konkurrerande företags bygge.

– De är väldigt duktiga rent generellt och noggranna. Det var ett fint bygge i övrigt så jag blev lite förvånad.

”Ett sådant här fel hade jag själv kunnat göra, det är inget konstigt egentligen. Nästan alla som är duktiga har lärt sig av sina misstag. Det här visar bara på vikten av att kontrollera sitt montage.”

Pär Ryberg, elinstallatör för regelefterlevnad.

Mer handhavandefel som lett till bränd el: ”Därför brann elen till diskmaskin” 

De brända plintarna satt i en utgående motorgrupp för en 200 kW exd-motor, alltså en motor avsedd för explosiv zon. Överlastskyddet till mjukstarten hade löst ut några gånger i apparatskåpet som byggts ett år innan. Felet hittades i samband med att Pers företag flyttade den till en annan plats.

– Isoleringen gick in i plinten. Det ledde till varmgång som smälte plasten mellan plintarna och det blev kontakt mellan dem och överslag. Förkolnad plast blir ledande vilket också bidrog.

”Man har inte följt tillverkarens anvisningar. Man hade inte behövt ta upp ett produktblad ens, anvisningarna står på plinten. Det här är bara slarv.”

Pär Ryberg.

 

Mer Elfel: Träkloss blev skarvbox på lackfirma

Vad hade de gjort för fel?

– Skalningen av kabeln var fem millimeter för kort. Det är utgående 70-kvadratskablar som är brända, men det syntes inte från utsidan.

Varför tror du att det blev fel?

– Man har inte följt tillverkarens anvisningar. Man hade inte behövt ta upp ett produktblad ens, anvisningarna står på plinten. Det här är bara slarv.

Anläggningar av det här slaget har höga kvalitetskrav och tredjepartkontrolleras innan idrifttagning. Men felet var svårt att hitta. Plintarna, fjäderbelastade Wago 285, satt så till att man var tvungen att lägga sig på knä för att se under dem. För att upptäcka varmgången hade värmekamera under drift behövt användas.

– Ett sådant här fel hade jag själv kunnat göra, det är inget konstigt egentligen. Nästan alla som är duktiga har lärt sig av sina misstag. Det här visar bara på vikten av att kontrollera sitt montage, avslutar Pär Ryberg.

Mer Elfel:  Armaturbyte 72 meter upp i 11 minusgrader