Bränslecell i källaren: ”Nu är det vätgasdrift som gäller”

Publicerad 27 dec 2017, 09:43 | Uppdaterad 25 feb 2021

Hans solceller fixade 2 250 kubik vätgas i somras. Nu i vinter fixar hans bränslecell all el som behövs – till både villan och familjens Tesla.

Hans-Olof Nilsson i Göteborg är helt självförsörjande på förnybar energi. Artikeln om hans projekt publicerades på elintallatoren.se i maj och blev en av årets mest lästa artiklar.

Hur går det nu när vintern har kommit?
– Bra! Soltimmarna är få så här års, och nu är det vätgasdrift som gäller. Vätgasen produceras i somras med el från husets solceller. I år blev produktionen strax över 2 250 normalkubikmeter, och det räcker både till huset och för att ladda våra två elbilar. En bra sommar kan ge 3 000 normalkubikmeter gas, säger Hans-Olof Nilsson.

Läs mer: Så funkar huset utan sladd

När gick dieselgeneratorn igång senast?
– Jag körde den ett dygn i oktober för en funktionskontroll. Men för elförsörjningens skull har den inte behövts alls under den senaste 12 månadersperioden.

Några nyheter i maskinparken?
– Jag har bytt ut elektrolysören, som spjälkar vatten till vätgas och syrgas med hjälp av elen från solcellerna. Den förra elektrolysören var alkalisk, och innehöll frätande lut. Nu har jag i stället en PEM-elektrolysör, som är säkrare. Bränslecellen har också byts ut från den tidigare prototypen till en färdig produkt från Powercell, säger Hans-Olof Nilsson.

Läs mer: Så funkar vätgasbilen

Fler spännande projekt på gång?
– Ja, flera stycken. Skellefteå Kraft bygger ett enfamiljshus med ett likadant off-grid energisystem, som jag ansvarar för. Där använder jag driftdata, som jag har samlat in från mitt eget energisystem. Och i Mariestad bygger företaget Nilson Energy, där jag är teknikansvarig, en anläggning som ska producera vätgas. Den bygger på samma princip som huset, men gasen ska användas för att tanka bränslecellsfordon, strömförsörja tankanläggningen och vara en effektreserv för nätet. Företaget har ytterligare nio större projekt på gång, så nu är utmaningen att hinna med allt intresse, säger Hans-Olof Nilsson.

Bränslecell i källaren: ”Nu är det vätgasdrift som gäller” Inga vätgashus i Jönköping: ”En stor besvikelse” 10 transportbilar som lättar på klimatsamvetet ”Blir billigare än att satsa på ny kärnkraft” ”Farlig verksamhet” med vätgas i hyreshus stoppas Då blir det lönsamt med off grid i Sverige Vätgasprojekt i Vårgårda får nobben Vätgashuset i Skellefteå off-grid mitt i vintern Så här ser jordens energi ut från rymden ”De gick i ödrift vid en brand och det fungerade så bra att det inte ens märktes” ”Vätgas känns definitivt säkrare än litiumkoboltbatterier” Toytas två tunga vätgasprojekt efter personbilen Mirai Därför används inte överproduktionen av solel till att tillverka vätgas Sunline bygger sin egen elektrolysör och kör bussar på vätgas gjord från vindkraft Vätgaskoden visar varför Kalifornien satsar på bränslecellsbilar ”Kaliforniens stöd till vätgas kommer driva ned priset” Orsak bakom norsk vätgasexplosion funnen Nu fixar off grid-macken sin egen vätgas ”Stor efterfrågan på förnybar vätgas” ”Behovet av 100 procent tillförlitlig energiförsörjning kommer bara öka” ”Det handlar ju om säkerheten mitt i ett bostadsområde” Här är tekniken som ger villaägaren ödrift 7 sätt att fixa el efter strömavbrottet – har du koll på alla? Mr. Vätgas lagrar solenergin till vintern Vill höja rotavdraget och tredubbla stöd till energilager Hans-Olofs solceller producerar vätgas som ger el hela vintern Här installeras Sverige första solcellsdrivna vätgasproduktion Experimentvilla i Skellefteå ska klara vintern med egen el Skippar elnätet – med bränsleceller i källaren Ingen räckviddsångest i framtidens bil Så funkar vätgasbilen