Personsäkerhetsbrytare under mark dålig idé

Publicerad 9 jun 2017, 10:00

Växjö kommun kallar sig för ”Europas grönaste stad”, men är knappast grön när det gäller infrastruktur för elbilar. Inne i staden är laddstolparna övertäckta med svarta sopsäckar och i det nybyggda bostadsområdet Vikaholm får elbilsägarna det tufft – där finns inte en enda laddstolpe.

Laddstolparna i Växjö centrum kommer att fortsätta vara övertäckta med svarta sopsäckar. Orsaken är ett fel med personsäkerhetsbrytarna, som var placerade i fundamentet i och under mark. Det fanns en risk för att fukt på sikt skulle kunna tränga in. Dessutom ska personsäkerhetsautomaterna kunna inspekteras och kontrolleras på ett enkelt sätt.

– Personsäkerhetsautomaten i stolpen kopplar bort strömmen om det skulle bli ett elektriskt fel. Det här var en ny konstruktion från oss där vi placerat personsäkerhetsautomaterna i fundamentet. Grundorsaken är att miljön i kapslingen inte var bra nog för personsäkerhetsapparaten. Vid en inspektion visade det sig att kondens bildades i utrymmet och att personsäkerhetsautomaten kunde påverkas. Av säkerhetsskäl stängdes därför stolparna av, förklarar Lars Hjort på leverantören Park & Charge och tillägger att man nu bygger om till en mer konventionell och beprövad lösning.

Läs mer: ”De flesta elfordon borde inte få anslutas till elnätet”

Upptäckten gjordes under en besiktning av Elsäkerhetsverket. De handlar om tolv laddstolpar vid en parkering intill järnvägsstationen. Kommunen köpte stolparna för tre år sen, men sen den 23 mars har de inte gått att använda. Laddstolparna är fortfarande ur funktion.

– Det har pågått ett arbete med att ta fram en hållbar lösning för att bygga om stolparna. Detta har gjorts i samarbete med VEAB (kommunala elleverantören), Elsäkerhetsverket och leverantören av stolparna Park & Charge, säger Magnus Nykvist trafikingenjör vid tekniska förvaltningen i Växjö till Elinstallatören.

Varför tar det så lång tid?

– Det har dragit ut på tiden då en ombyggnation måste uppfylla högt ställda och gällande krav. Då konstruktionen inte levde upp till alla krav från början åtgärdas detta nu av Park & Charge. De håller precis i detta nu på att tillverka det som ska kompletteras på stolparna så att vi kan köra igång igen.

Läs mer: ”Det talas alldeles för lite om elkvalitet idag”

Kommunen hänvisar ägare av elbilar till sju laddstolpar i ett garage i Växjö.

I kommunala Växjöbostäder med 8 900 bostäder så finns det inte en enda laddstolpe att tillgå för den som behöver ladda sin elbil. Inte ens i Växjös nya bostadsområde Vikaholm finns någon laddstolpe.

– Att dra kablar från sitt köksfönster och ned till parkeringsplatsen är ingen bra lösning säger Gordon Strömfelt i föreningen Gröna bilister. Han tror att den dåliga infrastrukturen hindrar folk från att köpa en elbil.

 

I den nya stadsdelen Vikaholm har Växjö kommun krävt att det ska finnas laddmöjligheter, men exploatören har inte följt detta

Enligt uppgift till Elinstallatören arbetar Växjö kommun nu med att ta fram en laddstrategi för att matcha det behov som finns och framför allt kommande behov. Av de 4 000 allmänt tillgängliga kommunala parkeringar så tar kommunen höjd för 300–500 laddplatser.

Läs mer: Vattenfall: Flaskhalsar i nätet ingen ”showstopper” för elbilar