“Tekniskt strul gjorde att vi inte kom längre än till tredje frågan”

Publicerad 28 mar 2017, 08:06

Hundratals elever drabbades och kunde inte genomföra ECY-provet när it-lösningen havererade. Jörgen Lindström är en av många yrkeslärare som dessutom kritiserar att svaren på vissa frågor inte finns i läroplanen.

Kritiken har varit massiv efter att ECY-provets it-lösning havererade när branschprovet skulle genomföras 22 och 23 mars. Många elever kunde inte slutföra provet.

Jörgen Lindström yrkeslärare på el- och energiprogrammet på Björknäsgymnasiet i Boden berättar att hans nio sistaårselever hade väldiga problem med att de loggades ut ur provet och kastades tillbaka till tidigare frågor som de redan besvarat. Han tycker att ECY-provet har stor betydelse både för betygsättning och för eleverna direkt på CV:t.

Läs mer: ”Jag gjorde bedömningen att det här håller”, Pär Lundström svarar på kritiken mot ECY-provet. 

– Jag blir orolig för att de som siktat högt på provet inte ska få visa vad de går för. Ett godkänt prov med bra poäng på installationssidan är en viktig del för den som vill marknadsföra sig mot branschen. Provet är kvittot på vad de har lärt sig under tre år – och att vi utbildat på rätt saker. Men allt som kom på provet finns inte i kursplanen.

Vad då till exempel?

– Tidsplanläsning, rambeskrivningar och vilken del av ett jobb som kommer i vilken ordning. Det är saker som vi inte känner igen från skolverkets kursplan. En rambeskrivning är ju ett förfrågningsunderlag på projekteringsnivå, det är en ledande montörs jobb, inte något som en nyutexad elmontör ska kunna.Vi tycker det är viktigt att man trycker på andra saker som är mycket viktigare för en lärling, som säkringsstorlek i förhållande till effekt, kabeltyp med mera.

Jörgen Lindströms nio EE-treor lyckades till slut logga in i elsäkerhetsdelen av provet och genomförde den, och han hoppas att de blev godkända trots allt strul.

Vad säger du till eleverna nu?

– Vi hoppas att de som är godkända verkligen är det och att vi hoppas på besked. Eller att vi får göra ett prov som är mer likt det vi gjorde i fjol.