Logga in

Nya smarta säljverktyget gav Jörgen napp direkt

Publicerad
20 okt 2016, 11:14

Nu lanseras Elrätt Idébanken, ett smart sätt att sälja smart elteknik. Först ut att använda det nya verktyget – och landa en affär med verktygets hjälp – är platschefen Jörgen Larsson på MSI Elektriska i Askersund.

– Jag visade kommunen olika lösningar för klassrumsbelysning på min padda och fick napp på direkten, förklarar Jörgen.

Elrätt Idébanken är en sökmotor med massor av smarta eltekniklösningar som lagts upp av grossister och leverantörer. Med Idébanken i mobilen, surfplattan eller datorn kan elinstallatören visa sina kunder lösningar för en mängd olika behov. Och samtidigt få hjälp att snabbt ta fram prisexempel och offertunderlag.

MSI Elektriska, med kontor i Motala och Askersund, är ett av de tre företag som varit med och provat verktyget inför lanseringen. Jörgen Larsson, platschef i Askersund, är förtjust över det nya verktyget. Det har redan gett resultat i MSI:s annars ganska välfyllda orderböcker.

– Vi har ett starkt år bakom oss och ser ingen avmattning framför oss heller, men Idébanken är ändå ett välkommet verktyg för nya affärer och merförsäljning, säger Jörgen. Tillsammans med MSI:s övriga arbetsledare har Jörgen sagt sig in i det nya verktyget och börjat prova det.

– Vi har ett starkt år bakom oss och ser ingen avmattning framför oss heller, men Idébanken är ändå ett välkommet verktyg för nya affärer och merförsäljning.

Jörgen Larsson, platschef MSI Elektriska, Askersund

– Första kund jag använt Idébanken hos är Askersunds kommun. Jag tog med mig min padda till ett kundmöte hos dem där vi skulle diskutera klassrumsbelysning. Genom att plocka fram exempel på hur en sådan kan lösas med modern teknik fick kunderna en tydlig bild av vad de olika alternativen innebar. Vi kom snabbt överens om vad som passade bäst så efter mötet kunde jag skicka in underlag till vår grossist som gjorde några anpassningar utifrån vad kunden och jag diskuterat. Sedan fick jag snabbt tillbaka ett prisförslag från grossisten, förklarar Jörgen.

– Genom att plocka fram exempel på hur en sådan kan lösas med modern teknik fick kunderna en tydlig bild av vad de olika alternativen innebar.

Att det går snabbt från idé till affär är en av de största förtjänsterna med Idébanken, menar Jörgen Larsson, liksom att allt som behövs för den aktuella lösningen finns med redan från början i förslaget. Jörgen är medveten om att Idébanken än så länge är i sin linda men tror att den kommer att växa i takt med att fler börjar använda verktyget.

– Det ser jag fram emot, för det finns ju hela tiden nya tekniklösningar som vi behöver kunna förklara och demonstrera för kunderna. Jag har flera idéer om hur jag redan nu kan använda Idébanken i kunddialogen så jag hoppas kunna presentera flera lyckade affärer när vi ska ha nästa möte i gruppen av pilotföretag i november, säger Jörgen.