Laddstationer med strömmen

Publicerad 6 jul 2016, 15:48

Elinstallatörer som installerar elbilsladdare jobbar på en växande marknad.  Om laddning i vanliga vägguttag förbjuds kan marknaden få en extra skjuts vid nyår.

– Regeringens vision om 600 000 elfordon år 2020 är väldigt spännande. Det kräver 60 000 publika laddplatser, sade Reine Lönn på Garo.

Vid ett seminarium i Almedalen berättade han om en ny EU-standard som träder ikraft nästa år. Den innebär att anslutningskontakter av Typ 2 ska användas vid AC-laddning, medan CCS ska användas vid DC-laddning. Fast det är en god idé att förutom CCS även installera Chademo-kontakter, eftersom många asiatiska elbilar stöder den standarden – däribland storsäljaren Nissan Leaf.

Reine Lönn tror att en annan kommande regel kommer att stoppa något som är tillåtet idag: att ladda elbilar i vanliga vägguttag. Han räknar med ett förbud vid nyår, då elinstallationsreglerna uppdateras.

– Det finns tre saker att tänka på när man ska ladda en elbil: elsäkerhet, elsäkerhet och elsäkerhet. Därför avråder både Elsäkerhetsverket och Svensk Energi från att ladda elbilen i vanliga vägguttag redan idag. Det ska man bara göra i undantagsfall och om man vet att elinstallationen är i gott skick, säger han.

Om förbudet träder i kraft så krävs i stället hemmaladdare, som ska installeras av elektriker.

När en massiv utbyggnad av laddinfrastruktur diskuteras brukar en fråga dyka upp som ett brev på posten: Räcker elen? Inga problem, enligt Reine Lönn.

– Sverige har en stor överproduktion. Även om alla landets personbilar gick på el så skulle elen räcka med flera terrawattimmars marginal. Fast svinkalla vinterdagar krävs smart lastbalansering och elnätet kan behövas förstärkas lokalt på vissa platser, säger han.