Byta karriär lättare än många tror

Publicerad 11 dec 2015, 09:02

Har du någonsin funderat på att sadla om till lärare? Pontus Viklund gjorde slag i saken, två gånger. Nu är han rektor för ETG, Elteknikbranschens gymnasium, i Nyköping.
– Utvecklingsmöjligheterna för elektriker är betydligt fler än vad många tror, säger han.

Att byta karriär behöver inte vara speciellt svårt eller dramatiskt, i alla fall inte om du bygger vidare på en befintlig kompetens. En som gjort det är Pontus Viklund. Han började jobba som elektriker direkt efter gymnasiet, men när han jobbat i sju år och firman där han var anställd gick i konkurs började han fundera.

– Jag kände att det skulle vara kul att dela med mig av alla mina kunskaper och kanske bli lärare, säger han.

För att ta reda på om yrket verkligen var som han trodde, gjorde Pontus praktik på sitt gamla gymnasium i Katrineholm och upptäckte ett jobb som han beskriver som ”kul, fritt och utmanande”.

Pontus gjorde slag i saken och läste in gymnasiets engelska, allmän behörighet i el och 40 poäng pedagogik på högskolan. När han var färdig fick han jobb på sin gamla skola. Första året var tufft, med mycket att sätta sig in i, men det hade han räknat med. Samtidigt blev han positivt överraskad av den sociala kontakten med eleverna.

– Eleverna pratar mycket med dig om saker som de inte pratar med föräldrarna om, allt från kärleksbekymmer till att ha krockat mammas bil. Det tilltalar mig.

Pontus Viklund

På yrkesprogrammen är klasserna ofta små, med cirka 12–15 elever per årskull, och han hade varje klass cirka tio timmar i veckan.

– Du träffar eleverna mer än du umgås med dina egna barn när de är i tonåren, och de pratar mycket med dig om saker som de inte pratar med föräldrarna om, allt från kärleksbekymmer till att ha krockat mammas bil. Det tilltalar mig, säger Pontus Viklund.

Pontus Viklund trivdes som lärare. Men efter elva år kände han behov av nya utmaningar och tog jobb som arbets- och projektledare på Oppunda El i Katrineholm. Plötsligt var han chef för flera av sina gamla elever.

– Det var jättekul och jag kände mig väldigt välkommen. Att vara arbetsledare är lite som att vara yrkeslärare, fast du detaljstyr såklart inte på samma sätt, säger Pontus Viklund.

Efter åtta år hade han samlat på sig en mängd nya kunskaper som han återigen ville dela med sig av. Pontus Viklund blev lärare på ETG, Elteknikbranschens gymnasium, i Nyköping. Det är ett litet gymnasium med 80 elever som bara läser elprogrammet.

– När man träffar gamla elever i en yrkesroll som man varit delaktig i att utbilda dem till blir man både stolt och glad.

I augusti blev Pontus rektor för skolan, och här kom bakgrunden som projektledare och arbetsledare väl till pass. Rollen innebär mycket administration och ansvar för både personal och arbetsmiljö. Samtidigt finns kontakten med eleverna kvar.

– Jag försöker vara ute bland dem så mycket som möjligt, och alla pratar med mig. Det känns bra, säger han.

En utmaning är att hitta lärare, speciellt sådana som har såväl lärarbehörighet som erfarenhet av elteknikbranschen och allmän behörighet i el. Men Pontus Viklund hoppas att fler ska få upp ögonen för yrket.

– När man träffar gamla elever i en yrkesroll som man varit delaktig i att utbilda dem till blir man både stolt och glad, säger han.

– När jag slutade som elektriker första gången hade jag problem med ryggen, så om du är rädd om rygg och knän är det bättre att jobba som lärare.

Pontus Viklund påpekar också att lärare tjänar något mer än elektriker, i alla fall i Nyköping, och om man bortser från traktamenten, som inte förekommer i läraryrket. Lärare har också betydligt färre yrkesskador än elektriker.

– När jag slutade som elektriker första gången hade jag problem med ryggen, så om du är rädd om rygg och knän är det bättre att jobba som lärare, säger Pontus Viklund.