“Många ser Bravida som ett nytt bra hem för sitt företag”

Publicerad 12 okt 2015, 16:10

“Växa är jättelätt, men att växa med marginal är det det svåra tricket”, det säger Mattias Johansson vd i köphungriga installationsjätten Bravida i Dagens Industri inför fredagens börsintroduktion.

– Vi kan titta på byggbolagens orderstock och får då en framförhållning på sex till nio månader. 2009 fick vi anpassa oss efter förutsättningar och klarade den värsta konjunkturella fasen vi varit i på ett bra sätt.

Det säger Mattias Johansson, vd för Bravida i Dagens Industri idag med anledning av att Bravida börsintroduceras på fredag den 16 oktober i en kommentar kring bolagets höga rörelsemarginal under finanskrisen år 2008 och 2009.

– Dessutom, fortsätter Mattias Johansson, är Bravida ett extremt marginalfokuserat bolag. Att växa är jättelätt, men att växa med marginal är det svåra tricket.

– Vi vill vara en konsolideringsmotor på våra fragmenterade marknader, säger han vidare.

Bravida har under det senaste året köpt många bolag, senast idag måndag 12 oktober kom nyheten om förvärvet av Frigionor, ett Luleåbaserat kylföretag med 45 anställda och 75 miljoner kronor i omsättning.

– Snittbolaget vi köper har en omsättning på 75 miljoner kronor och en väldigt lokal verksamhet, säger Mattias Johansson.

Vidare konstaterar Dagens Industri att Bravida behöver lyfta ett antal olönsamma avdelningar.

– De förlustavdelningar vi har bidrar negativt med 60 miljoner kronor. Skulle vi lyfta dem till noll så klarar vi marginalmålet vi har i prospektet, säger Mattias Johansson till DI.