Axiell värvar chef från styrelse

Publicerad 17 jun 2015, 10:48

Maria Wasing blir ny kommunikations- och marknadschef för Axiell Group, vars affärsidé bygger på tekniskt avancerade it-lösningar för bibliotek, skolor, arkiv och myndigheter. Maria Wasing har suttit ett år i bolagets styrelse.

– Vi har haft Maria i styrelsen i ett år och jag insåg tidigt att jag gärna skulle ha henne som ansvarig för vår marknadsföring och kommunikation. Hon kan det tekniska som vi har i våra erbjudanden och hon ser nyttan den kan göra för våra målgrupper. Det är en ovanlig kombination som är viktig för Axiells fortsatta expansion, säger Joel Sommerfeldt, koncernchef för Axiell Group.

Axiell Groups it-lösningar används av museer och institutioner världen över, som Van Gogh Museum, British Museum, British Film Institute, the Smithsonian Institute i Washington och Abu Dhabi Authority for Culture and Heritage. Det handlar om att hantera samlingar och tillgängliggöra dem för allmänheten.

Maria Wasing kommer från Episerver AB där hon arbetat globalt med marknadsföring. Hon är utbildad i USA och har arbetat med flera svenska mjukvaruföretag både i Sverige och internationellt. Själv ser hon Axiell som en ny potentiell exportsuccé.

– Axiell Groups tjänster betyder mycket i formandet av demokratin, kulturen, läsandet och utbildning. Jag tror att det här är nästa stora svenska globala it-export. Den här marknaden är under utveckling och digitala lösningar kommer att behövas för att möta kraven från konsumenter som ständigt är uppkopplade. Axiell har en viktig roll i att vara med och forma dessa processer och jag ser fram emot att arbeta med dessa möjligheter, säger Maria Wasing.