Logga in

Hemliga uppdrag ger spänning i Arvidsjaur

Publicerad
2 feb 2015, 12:57
| Uppdaterad
24 feb 2021

I Lapplands inland surrar det så här års av bilmotorer. Här har den europeiska bilindustrin tusentals man i arbete med att vintertesta bilar och bilkomponenter. Under stort hemlighetsmakeri. Nya Lundströms Elektriska är ett av de många lokala företag som fått ett välkommet tillskott i orderboken när bilindustrin bygger ut och behöver elservice. Fast det har sina sidor att arbeta för utländska företag med långa beslutsvägar.

Lapplands inland är så här års invaderat av den europeiska bilindustrin. I Arjeplog, Arvidsjaur och Älvsbyn finns ett trettiotal testbanor för provning av bilar, bilkomponenter och däck under stränga vinterförhållanden. Tusentals biltekniker från ett 20-tal olika länder tillbringar månaderna från november till april här uppe. Något tusental svenskar har också arbeten i testverksamheten, många som testförare. Och ett stort antal svenska entreprenörer har hittat spännande jobb i en verksamhet som hela tiden byggs ut och som håller en synnerligen hög teknisk nivå. Nya Lundströms Elektriska i Arvidsjaur är ett av de här företagen.

Lundströms, som bolaget kallas i dagligt tal, ägs sedan 1993 av Umeå-företaget Eltjänst i Sverige AB. Vd är Erik Karlsson, men han har valt att hålla en låg profil uppe i Arvidsjaur:

– I den här landsändan är den lokala förankringen viktig. Därför har vi valt att behålla företagets gamla namn ”Lundströms” när vi talar med kunderna och platschefen i Arvidsjaur, Pär Lindberg, är vårt ansikte utåt – han förhandlar med kunder och leder allt dagligt, förklarar Erik.

När Erik tog över Lundströms hade företaget ett femtontal anställda. Det var precis efter lågkonjunkturen i början av 90-talet och biltestverksamheten i Arvidsjaur hade börjat växa ordentligt. Den kom igång redan i slutet av 60-talt då tyska Opel hittade hit. Idag omsätter ett 30-tal biltillverkare och ungefär lika många tillverkare av komponenter och däck upp emot 5 000 personer. Säsongen pågår från november till april och under månaderna däremellan pågår en hel del ny- och ombyggnadsverksamhet.

– För oss har det här genom åren gett många goda uppdrag, men efter de stora utbyggnaderna för några år sedan har vi nu stabiliserat vår personalstyrka på nivån 7-8 anställda, konstaterar Erik Karlsson.

Lundströms var med när däck- och komponenttillverkaren Continental byggde sin stora testanläggning 1992 och har sedan dess haft flera namnkunniga företag inom bilindustrin som uppdragsgivare, som Tjinntokk och Bosch.

– Testverksamheten har gett oss många bra uppdrag, men de kan kräva en hel del tålamod. Beslutsprocessen hos de utländska företagen kan vara ganska lång. Det är inte ovanligt att det tar 3-4 år från det vi får en förfrågan fram tills ett projekt är beslutat och kan realiseras. Under väntetiden blir det ofta tekniska justeringar så det ursprungliga priset behöver oftast justeras uppåt, men vi har ännu inte haft några problem med att få acceptans för det, säger Erik.

Erik Karlsson berättar om ett av fjolårets projekt, som ett gott exempel.

– Vi fick en förfrågan 2012 om installationer i ett garage för elbilar med laddningsstationer. Projektet fick OK hos biltillverkaren i januari förra året, med byggstart den 1 september. Den 1 december skulle allt vara klart och då hade laddstationerna blivit kraftfullare och en hel del andra förändringar genomförts.

Bygget av garage och verkstäder till testanläggningarna innebär ofta tekniska utmaningar. När bilindustrins ingenjörer ska ha arbetsplatser och hotellrum att sova i är det high-tech som gäller.

– För datanät är det ingenting annat än Cat VII som duger, berättar Pär Lindberg. Det är ofta stora projekt de handlar om – garage på 500 kvm med kraftiga kraftmatningar eller elbilsgarage med laddstationer med 125 A. Och, förtydligar han, det är inte bara bilföretagen själva som ger oss spännande uppdrag. Hotellen i Arvidsjaur byggs ut varje år med ungefär 100 rum och nya hotellbyggen är också på gång.

För att klimatsäkra testbanorna har vi också hjälpt till att installera en kylanläggning på en bana. Den ska säkra isförhållandena när vårsolen börjar bita på vinterväglaget. Och för att skapa testförhållanden med både torr asfalt och is har Lundströms varit med och lagt miltals med värmekabel på testbanorna.
Pär Lindberg


Trots den massiva närvaron
av biltestare i Lapplands inland ser det inte ut att vara någon ände på utvecklingen här uppe. Utbyggnaderna fortsätter och nya intressenter tillkommer.

– Vi tror att tyngre fordon också kommer att testas här uppe framöver. Scania är redan på gång, berättar Pär Lindberg. Och det ser också ut som om det kommer att bli vintertester av järnvägsfordon i framtiden. Det finns planer att rusta upp den tvärbana som går mellan Inlandsbanan i Arvidsjaur och Norra Stambanan i Jörn.

– Regeringsbeslutet att genomföra investeringen i Norrbotniabanan ökar starkt sannolikheten för att testjärnvägen blir verklighet, säger Erik Karlsson.

Under åren sedan regementet K4 flyttade till Arvidsjaur 1974 har Lundströms haft fortifikationsverket som kunder.

– Vi var inte med när anläggningen byggdes, men sedan dess har vi svarat för elinstallationerna vid de flesta om- och tillbyggnader som skett, berättar Pär Lindberg. Nu är regementet nedlagt och de 64 000 kvadratmeterna fastighetsyta används till annan verksamhet – privat och statlig. Lundströms svarar för elservicen i fastigheterna.

– Och militären är kvar med en vintertestverksamhet för militär materiel. Den byggs just nu ut med två nya garage där elinstallationerna som Lundströms genomför uppgår till en halv miljon kronor.

Personalstyrkan hos Lundströms Elektriska är lagom stor för att klara serviceåtagandena hos K4, Arvidsjaurs kommun och biltestverksamheten. När det kommer till större projekt kan det bli lite knappt om folk, men då finns möjligheten att låna upp folk från Eltjänst i Umeå.

– Förr blev det en hel del projektanställningar i samband med större utbyggnadsprojekt hos bilföretagen, men numera har vi gått ifrån den lösningen. Erik Karlsson gillar inte den otrygghet som projektanställning innebär för de anställda och den ryckighet som det skapar i företaget.

Att få tag på utbildade elektriker är för övrigt inte heller så lätt. Elprogrammet på gymnasiet i Arvidsjaur är nedlagt så Lundströms får söka sig långt hemifrån för att hitta lärlingar.

– Vi har en lärling som nu strax är klar som ettårsmontör och en lärling till som är på ingång hit, berättar Pär Lindberg.

FAKTA

Eltjänst i Sverige AB

• Etablerade i Umeå och i Arvidsjaur – under namnet Nya Lundströms Elektriska AB.

• Har 16 anställda, varav hälften i Arvidsjaur.

• Ägs av Erik Karlsson.

• Omsatte 2013 drygt 20 miljoner kronor.

• Vinstmarginal samma år 7,3 procent.